• Aastra/

NYA AASTRA 400 MÖTER DEN ÖKADE EFTERFRÅGAN PÅ UNIFIED COMMUNICATIONS BLAND SMÅ OCH MEDELSTORA FÖRETAG

Aastra lanserar nya kommunikationsservrar för SMB

Telefonplan 6 april 2011 -  Aastra förnyar sitt SMB-erbjudande med introduktionen av en ny serie produkter. Den nya serien Aastra 400 kommunikationsservrar har utvecklats för att förbättra intern- och kundkommunikation, spara kostnader och förbättra medarbetarnas tillgänglighet, var de än befinner sig. Aastra 400 kommer rullas ut på den svenska marknaden senare delen av 2:a kvartalet.

Aastra 400-serien innefattar det bästa av Aastras expertis och kombinerar ett fullt utbud Unified Communications och Collaboration (UCC)-applikationer, mobilitetslösningar och användarcentrerade enheter till en enda lösning.

Robert Stahre, chef för affärsutveckling och marknad på Aastra, säger: “Som marknadsledare när det gäller SMB-kommunikation har vi en bred förståelse för små och medelstora företags kommunikationsbehov. FoU-avdelningar i Schweiz, Frankrike, Tyskland, Kanada och Sverige har samarbetat vid utvecklingen av Aastra 400 - en "best of breed"-produkt som är enkel att använda, ger en överlägsen kundupplevelse, är skalbar, kostnadseffektiv och, framför allt, kan medföra påtagliga fördelar för små och medelstora företag."

De inbyggda UCC-applikationerna är en viktig styrka hos produkten och ger små och medelstora företag ökad effektivitet och produktivitet. Företagen kommer att dra nytta av förbättrad tillgänglighet för kunder och kollegor tack vare ett brett utbud integrerade funktioner i produkten, t ex ett nummer, talsvar (IVR) och e-postavisering av röstmeddelanden. Produkten underlättar även teamarbete genom gruppröstbrevlådor, chatt (IM), närvarohantering och möjligheter till konferenssamtal.

Nya Aastra 400-serien gör det inte bara enklare att nå medarbetarna utan kan även resultera i betydande kostnadsbesparingar för organisationen. Styrning av utgående samtal till det billigaste alternativet via Aastra Mobile Client resulterar i minskade telefonavgifter, särskilt när det gäller utlandssamtal. Med Aastra 400 styrs distansarbetarnas samtal över företagets IP-nätverk för ytterligare besparingar, samtidigt som de kan dra nytta av samma effektivitet och funktionalitet som medarbetarna på kontoret.

En annan produktfördel är den höga säkerhetsnivån, med röst- och signalkryptering av IP/SIP-telefoner. Aastra 400 har också många nätverksmöjligheter, vilket är särskilt viktigt för geografiskt utspridda organisationer.

Som alltid när det gäller Aastra är produkten enkel och intuitiv att använda. Digitala, SIP- och DECT-telefoner samt mjukvarutelefoner har alla samma koncept för navigation och användning.

Aastra 400-serien består av tre kommunikationsservrar. Aastra 415 för mellan fyra och tolv användare, Aastra 430 för upp till 50 användare samt Aastra 470 för upp till 400 användare.  Alla tre servrar är IP-tillämpningar som stödjer äldre anslutningar, så att kunderna kan övergå till IP i egen takt.

Med sin starka fokus på öppen standard reflekterar Aastra 400 Aastras engagemang för säkra investeringar. Aastra 400 erbjuder en pålitlig migreringsväg för befintliga BusinessPhone, IntelliGate och mindre MD110-kunder som vill dra nytta av UCC och förstärkta mobillösningar.

"Affärskunderna är kärnan i allt vi gör här på Aastra. Med Aastra 400-serien har vi skapat en flexibel, skalbar och framtidssäkrad lösning som kan förbättra företagens kommunikation, vare sig de har fyra eller fyrahundra medarbetare”, säger Robert vidare.

För bild, mejla lisa.mansson@aastra.com

Mer information

Kontakta Robert Stahre, chef Business Development & Marketing, Aastra Telecom Sweden AB robert.stahre@aastra.com, telefon +46 8 568 67059

Om Aastra Telecom Sweden AB