Delårsrapport januari - juni 2001

Report this content

VDs kommentarer till delårsrapporten avseende januari - juni 2001 · Nettoomsättningen fyrdubblad jämfört med motsvarande period föregående år. · Resultatförbättring med 2,3 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. · Positivt resultat för andra kvartalet med 0,6 Mkr. · Omsättning och resultat Resultatet före skatt för första halvåret 2001 blev -927 Tkr, jämfört med -3 238 Tkr för motsvarande period förra året. Nettoomsättningen för första halvåret 2001 blev 2 207 Tkr, jämfört med 546 Tkr motsvarande period förra året. Vårt arbete med att öka intäkterna och minska kostnaderna har burit frukt, och det är med stor glädje jag kan meddela att bolaget gick med vinst under andra kvartalet 2001 som utlovat. Vinsten blev 596 Tkr. Under perioden koncentrerade vi på projekten Sexliv.com, Interlotto.com och Spela.com. I juni sålde vi fastigheten på Herkulesgatan, där vår verksamhet bedrevs, med en reavinst på 1 305 Tkr. I andra kvartalet redovisas också försäljningen av 4,5 % av aktierna i dotterbolaget Sexliv AB, innebärande en reavinst på 1 245 Tkr. Fastighets- och aktieförsäljningen är redovisad under Övriga rörelseintäkter. Intäkterna från försäljningen av resterande 4,5 % av avtalade aktier i Sexliv AB redovisas i kvartal tre. Sedan mitten av år 2000 har vi koncentrerat på ökade intäkter och minskade kostnader. T.ex. har personalstyrkan minskats kraftigt och därmed även lönekostnaderna. Vi har i dag en mycket effektiv organisation och arbetar också med konsulter. Finansiell ställning Med ökade intäkter och kraftigt minskade kostnader ser vår finansiella situation ljus ut. Eget kapital uppgår till 9 548 Tkr med en soliditet om 55 %. Under första halvåret aktiverades sammanlagt 2 605 Tkr såsom arbete för egen räkning. I övrigt hänvisas till bifogade resultat- och balansräkningar. Rapporten är översiktligt granskad av bolagets revisor. Styrelsen Vid ordinarie bolagsstämman den 8 maj valdes Katja Elväng och Lennart Hammarström som nya styrelseledamöter. Styrelsen utgörs nu av Katja Elväng, Lennart Hammarström, Staffan Hellerstad, Sven-Olof Johansson, Agneta Ljungquist och Thomas Therkelson. Händelser efter 2001-06-30 Vi har tagit inledande kontakter i syfte att sälja Spela.com. Vi ser möjligheter till strukturaffärer och för diskussioner i syfte att överta en webbplats med e-handel. Sedan den 15 augusti har vi nya kontors- och lagerlokaler på Värmlandsgatan. Vi har nu billigare, trevliga och högst ändamålsenliga lokaler. Göteborg, 2001-08-31 Torbjörn Hellerstad VD ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00610/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00610/bit0003.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/31/20010831BIT00610/bit0003.xls Tabeller