Varsågod och sitt – det är lika manligt

Report this content

Uppemot 750 000 svenska män har problem med vattenkastningen till följd av godartad prostataförstoring. När strålen blir allt svagare och de nattliga turerna till toaletten blir allt fler kan det underlätta att sitta och kissa. I dagarna startar en annonskampanj som vill utmana klichébilden av manlighet. Budskapet är att ingen man ska skämmas för att sittkissa.

Godartad prostataförstoring är en av de tio vanligaste diagnoserna hos män över 50 år, varannan 60-åring och 9o procent av 80-åringar har förstorad prostata. När den förstorade prostatan klämmer åt runt urinröret ger det symtom som en allt svagare urinstråle, svårigheter att tömma blåsan helt, ökat behov av att kissa både dag och natt. Besvären gör att många män sätter sig ner när de kissar, det är bekvämt och underlättar urinens passage.

I veckan startar företaget Cernelle en reklamkampanj där de bygger på motsatsförhållandet mellan det ”machomanliga” och det klichémässigt ”omanliga”, nämligen att sitta ner och kissa.

– Vi vill berätta för alla dessa män att de inte är ensamma om sina prostatabekymmer. Många lider av det och sitter ner för att underlätta besvären. Det är förstås inget att skämmas för, det är både bra och bekvämt, säger Ferdinand A. van Duijvenbode, vd för AB Cernelle.

Genom sin kampanj vill Cernelle lyfta det svenskutvecklade växtbaserade läkemedlet Cernitol som tillverkas utanför Ängelholm.

- Cernitol verkar muskelavslappnande på urinröret och hämmar prostatans tillväxt. Dessutom gör det vattenkastningen lättare. Cernitol är receptfritt och, sedan länge, det mest använda växtbaserade läkemedlet vid prostataproblem med över 50 miljoner dygndoser per år. Dessutom ger det väldigt få och milda biverkningar, säger Ferdinand A. van Duijvenbode.

Cernitol är framforskat och tillverkat utanför Ängelholm av AB Cernelle. Cernitol är framställt av pollenextrakt från bland annat råg och är det mest väldokumenterade läkemedlet vid prostataproblem, 5 800 patienter har deltagit i fler än 40 kliniska studier.

För mer information kontakta gärna: Ferdinand A. Van Duijvenbode, vd Cernelle, mobil 0705- 252473, eller mejla till f.van.duijvenbode@cernelle.se
Exempel på annonsbild på sittkissare bifogas.

AB Cernelle är ett svenskt läkemedelsföretag som nått stor framgång i forskningen och utvecklingen av läkemedel inom urologin med särskilt fokus på kronisk prostatit (CP/CPPS) och godartad prostataförstoring (BPH). Företaget har utvecklat växtbaserade läkemedel sedan 1953 och tillhandahåller produkter till en global marknad.
. Läs gärna mer på www.cernitol.se

Taggar: