AB Göta kanalbolag klargör: Båtlyft ett bra alternativ – men kapaciteten måste fördubblas

Report this content

Efter att styrelsen i AB Göta kanalbolag har sammanträtt kommer ett klargörande i frågan om en båtlyft i Söderköping.

Som ett förstahandsalternativ för korsningen mellan nya E 22-förbifarten och Göta kanal är det tänkt att båtarna i kanalen ska lyftas i en båtlyft över vägen. Båtlyften är ett alternativ som är bra, och som också skulle öka attraktionskraften för området och Göta kanal. Det finns dock flera viktiga frågor som måste lösas innan AB Göta kanalbolag kan gå vidare i planeringen och medfinansieringen kring en båtlyft.

Förbifarten och båtlyft måste behandlas som två separata frågor. En ny sträckning av E22 förbi Söderköping är av stor betydelse och nödvändigt för staden framöver. Dagens situation där det finns oklarheter kring båtlyften är därför olycklig och innebär en risk för planerna för ny förbifart.

En båtlyft måste få dubbelt så stor kapacitet som den som det tidigare planerats för.Samtidigt som en båtlyft är ett mycket attraktivt förslag, måste den anläggning som byggs klara den kapacitet som krävs för att båttrafiken ska löpa utan normala väntetider även under högsäsong. Den utredning som gjorts av extern konsult visar att den föreslagna kapaciteten skulle behöva fördubblas.

Efter att ha kommit längre in i projektet har nya frågor dykt upp. Styrelsens anser att även om projektet kommit långt, måste ändå frågorna får svar innan beslut fattas.
Dessa frågor handlar bland annat om vem som ska äga båtlyften och ansvara för drift och underhåll. Samma frågeställningar finns även kring det planerade besökscentret, där kanalbolaget planerar att vara en stor aktör i form av information och museiverksamhet riktad mot turister. Det finns också i dag oklarheter gällande finansiering och omfattning av väntkajer/bryggor.

Först efter att dessa frågor har fått ett svar kan AB Göta kanalbolag gå vidare i projektet för att bygga en båtlyft – som skulle ge hela regionen ett lyft.

För mer information, kontakta gärna:
Anders Donlau, VD AB Göta kanalbolag, 073-275 13 30, anders.donlau@gotakanal.se eller
Anna Meyer, Marknads- och Informationschef, AB Göta kanalbolag, 070-687 90 60, anna.meyer@gotakanal.se