Pressmeddelande 2010-05-31​ Fiska egna kräftor eller delta i folkfest:  Sveriges längsta kräftskiva nyhet vid Göta kanal

Report this content

Lördagen den 14 augusti är det premiär för Sveriges längsta kräftskiva. Längs med Göta kanal blir det kräftfiske, kräftkokning och kräftfester på många platser mellan Sjötorp och Mem.

–        Det här kommer att blir en folkfest som vi hoppas ska bli en tradition. Längs med Göta kanal har vi ett fantastiskt kräftvatten för hela familjen, och det vill vi lyfta fram, säger Anna Meyer, informationschef på Göta kanalbolag.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktion med över tre miljoner besökare varje år. Kanalen, som sträcker sig mellan Vänern och Östersjön, har ett populärt och familjevänligt fiskevatten. Under augusti och september finns det många möjligheter att fiska och äta kräftor längs med kanalen, och den stora höjdpunkten för alla kräftälskare blir lördagen den 14 augusti.

–        Vi kommer bland annat att ha Kräftival i Motala hamn, kräftskiva i Karlsborg och en barnfestival i Ljungsbro. Tanken är att både vuxna och barn ska kunna njuta av upplevelsen kring kräftorna såväl som själva kräftorna, säger Anna Meyer.

Kräftfiskepaket

På flera platser längs Göta kanal finns det kräftfiskepaket i olika prisklasser. Inte minst för barn kan det vara en spännande upplevelse att fiska egna kräftor under månens sken i den ljumma sensommarnatten.

–        Ett exempel är ett tvådagarspaket i Borensberg med övernattning och kräftfiske. Där kan man krypa in i den vedeldade bastun medan man väntar på att kräftorna ska krypa in i burarna, säger Anna Meyer.

Här är Sveriges längsta kräftskiva lördagen den 14 augusti:

-       Kräftfiske och kräftskiva i Karlsborg. Provsmakning och tips av kock, kräftfiske längs med kanalen för barn under dagen, stor kräftskiva i kanalhamnen, köp biljetter på 0505-173 50.

-       Kräftival i Motala hamn och på hamnpiren. Kräftskiva på Glasscafé Två Små Hus,
0141-23 56 77, på hamnpiren. Kräftfiske för barn och ungdomar. Alla ungdomar upp till 15 år fiskar gratis med håv från land. Tipspromenad, barnallsång, ponnyridning och musikunderhållning.

-       Upplevelsekväll vid Göta kanal i Ljungsbro. Barnfestival med kräftfiske, allsång och utomhusbio.

-       Maltes Fisk i Sjötorp, 070-895 52 92. Försäljning av kokta kräftor. Även försäljning av nyfiskade kräftor från båt.

-       Norrqvarn Hotell och konferens, 0501-507 70. Kräftor som tema på kvällens meny.

-       Nya Kanalstugan i Töreboda, 0506-165 00. Kräftskiva med utsikt över Göta kanal.

-       Wassbacken Café Camping & Vandrarhem, 0506-520 56. Kräfttallrik serveras i caféet.

-       Kanalkrogen, Bergs slussar, 013-600 76. Kräfttallrik serveras i restaurangen

-       Kapten Bille’s Café, Norsholm, 011-545 50. Kvällens special: Ett halvt kilo kräftor, bröd och smör, nubbe/öl/alkoholfritt.

Kräftfiskepaket längs Göta kanal, erbjuds under augusti - september:

-       Wassbackens Café och Camping. Kräftfiske på Göta kanals västgötasida. Inkvartering i stuga eller vandrarhem. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning av kräftorna. Period: 6/8-26/9. Pris: Vuxen: 800:-, Barn 8-12 år: 380:-, Barn 2-7 år: 90:-. I priset ingår logi, frukost, kaffe samt lån av kräftburar. www.wassbacken.com

-       Tåtorps Café och Logi, Göta Kanal. Kräftfiske i sjön Viken. Efter mat och dryck och burarna vittjats, kokas fångsten intill kanalen. Period: 1/8-30/9. Pris per person: 1 450:-. I priset ingår boende, frukost, fika, middag, kräftburar och agn. www.tatorp.se

-       Glasbrukets Vandrarhem och Lägenheter. Två dagars kräftfiske. Bo i Glasbrukets lägenheter eller vandrarhem i Borensberg. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning och möjligheter till att basta i den vedeldade bastun. Under dagen kan du ta en cykeltur längs Göta kanal. Period: augusti-september. Pris från: 595:-/person, barn max 12 år 395:-. I priset ingår logi inkl lakan och frukost, bastu, kräftburar och agn. www.glasbruket.eu

Resemagasinet Göta kanal med cykel- och turistkarta. Ladda hem den på Resemagasinet Göta kanal 2010

SkepparGuide Göta kanal med praktisk information för fritidsbåtar på Göta kanal. Ladda hem den på

SkepparGuiden

Läs mer om Göta kanal i sommar på www.gotakanal.se

Ladda hem digitala bilderwww.gotakanal.se, välj Press i toppmenyn.

Fotograf  bifogade bilder: Stefan Svensson

Fakta om Göta kanal
Göta kanal är öppen 3 maj – 26 september 2010.
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Varje år går cirka 3000 fritidsbåtar genom Göta kanal, och området besöks av 3 miljoner människor. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832.
I år uppmärksammas det att det är 200 år sedan första spadtaget togs i Motala den 24 maj 1810. Totalt deltog
58 000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen.
Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar. Kanalens totala längd är 190 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken

För mer information och intresse för pressresor, kontakta:
Anna Meyer, Marknads- och Informationschef, AB Göta kanalbolag, tel dir/mobil 0141-20 20 57
anna.meyer@gotakanal.se

Caroline Tingvall, Vår pr-byrå, 0709-20 20 79, caroline.tingvall@varprbyra.se

Längs Göta kanal är ett samarbete mellan

AB Göta kanalbolag, kommunerna Mariestad, Töreboda, Karlsborg, Motala, Linköping,

Norrköping och Söderköping samt Västra Götalandsregionen och Regionförbundet Östsam.

_________________________________________________________________________________________

Längs Göta kanal c/o AB Göta kanalbolag • Box 3 • 591 21 Motala • Tel. 0141-20 20 50 • www.gotakanal.se

Taggar: