Upplevelseområde med mer än 3 miljoner besökare per år - Kurs i sluss nyhet på Göta kanal

Report this content

Nu finns möjligheten för alla som drömt om att resa på Göta kanal med fritidsbåt, men inte vågat ge sig i kast med de 58 slussarna. I år arrangerar Göta kanalbolaget en kurs i slussning, som öppnar för nya besökare.
– Slusskursen är en ny service för våra båtgäster, men kanalen har också mycket att erbjuda för den som inte vill ge sig ut med egen båt. Området kring Göta kanal är redan ett av Sveriges mest besökta, och i sommaren tror vi att ännu fler kommer att upptäcka tjusningen i att semestra på hemmaplan, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på
Göta kanalbolag.

Upplevelseområdet kring Göta kanal har över 3 miljoner besökare varje år. Här finns mer än
60 boendeanläggningar, allt från vandrarhem och bed & breakfast till hotell och pensionat, samt hundratals restauranger och kaféer.

Slusskurs med teori och praktik
Slusskursen anordnas vid fyra tillfällen under våren i Bergs slussar och Sjötorp. Deltagarna övar både teori och praktik i att lägga tamparna rätt och genomföra en slussning, med lånad båt.
– Vi tror att det är många som kan känna sig lite osäkra på slussningen inför en kanalresa, och kursen är ett utmärkt tillfälle att under god vägledning få lära sig grunderna. Här får båtägaren möjlighet att i lugn och ro lära sig slussandets konst, säger Anna Meyer.
Varje år går cirka tretusen fritidsbåtar genom Göta kanal, och en annan nyhet för dem är broschyren Skepparguide som innehåller all praktisk information som behövs inför och under kanalresan, såsom slussning, gästhamnar, öppettider och priser.

Rustar för högtryck
Den svaga kronkursen gör enligt Nutek att allt fler svenskar kommer att sommarsemestra i Sverige, och även i upplevelseområdet kring Göta kanal rustas det för en ökning i antalet besökare. En av sommarens nyheter är en miljövänlig paketresa med tåg och kanalkryssning. Ett resexempel är att börja resan med tåg från Göteborg till Töreboda, där kanalbåten m/s Ceres väntar och tar dig på en fem timmars kanalresa till Karlsborg. Tillbaka i Göteborg vid 19-tiden är det en perfekt dagstripp för endast 735 kronor inklusive lunch ombord.

– Vi har ett stort utbud av olika paketresor längs Göta kanal. Förutom olika kanalkryssningar är cykelpaket en riktig storsäljare, men det finns också kanotpaket, må-bra resor och mycket annat som passar både för barnfamiljer och för upplevelsesugna par eller kompisgäng, säger Anna Meyer. För den som vill äta gott är Göta kanal kantad av fina små restauranger och serveringar.
I juli blir det extra matfokus längs med kanalen på västgötasidan under festivalen Mat & Möten. Det är bara ett av flera trevliga evenemang under sommaren 2009.

Ett urval av höjdpunkter längs Göta kanal under sommaren 2009
– ”Göta kanal 3–Kanalkungens hemlighet” spelas in längs med kanalen från maj
– Hjulångaren Erik Nordevall II sjösätts den 6 juni i Forsvik och bogseras till Motala för isättning av ångmaskin och ångpanna. www.nordevall.com
– Karlsborgs fästning fyller 100 år och firar det den 6 juni
– Färjan Lina fyller 90 år, Sveriges minsta reguljära färja över Göta kanal i Töreboda. Färden tar 20-25 sek och kostar 50 öre.
– ”Fri fart på Göta kanal” – klassisk fartfest och nostalgiskt kanalrace vid Museihuset
i Ljung den 25 juli. Gamla mahognybåtar och gnistrande krom. www.museihuset.se
– Visioner vid vatten, nytt kanalkonstverk i Töreboda med vernissage den 6 juni
– Sveriges längsta kafferep, kaffe och sju sorters kakor från Sjötorp till Mem, 10-12 juli
– Under juli arrangeras ett 10-tal matevenemang längs kanalen i Västergötland. Det blir allt från kockdueller till grillfester och kräftskivor med kända matprofiler.

Läs om fler spännande höjdpunkter längs Göta kanal i sommar på www.gotakanal.se

Informationsmaterial om Göta kanal
Resemagasinet Göta kanal 2009 presenterar turlistor för passagerarbåtar, paketresor och tips på utflyktsmål längs med Göta kanal.
SkepparGuide Göta kanal 2009 innehåller praktisk information för fritidsbåtar på Göta kanal: slussning, gästhamnar, öppettider och priser, m m.

Ladda ner broschyrer: Resemagasin Göta kanal och SkepparGuiden kan laddas ner på www.gotakanal.se, välj Pressrum under Meny-knappen. Pdf-sidorna finns där även som bläddringsbara flashsidor.

Ladda hem digitala bilder på www.gotakanal.se, välj Pressrum under Meny-knappen.

För mer information och intresse för pressresor, kontakta:
Anna Meyer, marknads- och informationschef, AB Göta kanalbolag, 070-687 90 60, anna.meyer@gotakanal.se
Elias Notini, Vår PR-byrå, 08-660 02 50, 073-25 34 575, elias.notini@varprbyra.se.

Fakta om Göta kanal
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Varje år går cirka 3000 fritidsbåtar genom Göta kanal, och området besöks av 3 miljoner människor. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832. Totalt deltog
58 000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen. Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar. Kanalens totala längd är 190 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken. I år är det 177 år sedan Göta kanal invigdes i Mem den
26 september 1832 i närvaro av kung Karl XIV Johan. Det 22 år långa arbetet med att förena Östersjön med Västerhavet var slutfört.

Göta kanal är öppen den 1 maj till 27 september 2009. Läs mer på www.gotakanal.se

Taggar: