Kommuniké från årsstämma i Aktiebolaget Högkullen (publ)

Report this content

Aktiebolaget Högkullen (publ) höll den 29 juni 2017 årsstämma, varvid följande huvudsakliga beslut fattades i enlighet med framlagda förslag.

Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen

Stämman beslutade att fastställa den i årsredovisningen intagna resultaträkningen och balansräkningen, samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Beslut om disposition av bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen

Stämman beslutade att bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen ska disponeras i enlighet med styrelsens förslag i förvaltningsberättelsen till årsredovisningen för räkenskapsåret 2016, dvs. att vinstutdelning lämnas till aktieägarna med ett belopp om 2,40 kr per preferensaktie (Preferensutdelning). Stamaktier ska inte berättiga till vinstutdelning.

Avstämningsdagar för rätt till Preferensutdelning ska vara den 25 juli 2017, 25 oktober 2017, 25 januari 2018 samt 25 april 2018, med utbetalning av en fjärdedel av Preferensutdelningen (dvs. 0,60 kr) per utbetalningsdag. Utbetalning beräknas ske tre bankdagar efter respektive avstämningsdag.

Beslut om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören

Stämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2016.

Fastställande av arvode till styrelsen och revisorerna

Stämman beslutade att arvode till styrelsen inte ska utgå. Vidare beslutades att revisorerna ska erhålla arvode enligt godkänd räkning.

Val av styrelse, styrelseordförande och revisor

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av tre ordinarie ledamöter. För tiden intill dess nästa årsstämma hållits utsågs till ordinarie styrelseledamöter genom omval Ilija Batljan, Lennart Schuss och Oscar Lekander.

Till styrelsens ordförande utsågs Lennart Schuss.

Revisionsbolaget EY, med den auktoriserade revisorn Ingemar Rindstig som huvudansvarig revisor, utsågs till revisor för tiden intill nästa årsstämma.

Ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade att bolagsordningen ändras dels avseende § 2, Styrelsens säte, dels avseende § 11, Kallelse till bolagsstämma. Ändringarna innebär följande nya lydelser.

Ny lydelse i § 2:
Styrelsen har sitt säte i Stockholms kommun, Stockholms län.

Ny lydelse i § 11, första stycket, andra meningen:
Samtidigt som kallelse sker ska bolaget genom annonsering i Dagens Nyheter upplysa om att kallelse har skett.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, 070 518 39 67, ilija@sbbnorden.se

Högkullen grundades 1992 och är idag Sveriges största privatägda portfölj med omsorgsfastigheter inom LSS/SoL. Sedan den 16 januari 2017 är Högkullen ett dotterbolag till Samhällsbyggnadsbolaget i Norden.

LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade 1993:387) reglerar hjälp och service för personer med funktionsnedsättning. LSS-boenden är oftast mindre grupp- eller serviceboenden med tillgång till professionell assistens. SoL är Socialtjänstlagen (2001:453).

Högkullens preferensaktie (HOGK PREF A) är noterad på First North, Nasdaq Stockholm. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.