Helsingfors tingsrätt anser att Fazers förbindelse är moraliskt bindande.

Sammanfattning

Vid samgåendet år 2000 mellan dåvarande Cloetta AB och Fazer Konfektyr träffades en särskild överenskommelse, den s.k. förbindelsen, mellan Stiftelsen och Oy Karl Fazer Ab. Av förbindelsen framgår bl.a att Fazer förklarar att Fazer skall verka för att Stiftelsen (genom sitt helägda bolag AB Malfors Promotor) bibehålles som den största enskilda ägaren i Cloetta Fazer AB. Detta är enligt tingsrättens dom den 15 mars 2007 icke juridiskt men väl moraliskt bindande för Fazer - något som Fazer också vidgått.

Nyligen har i tvisten mellan huvudägarna också avkunnats en skiljedom, som behandlar hela samgåendet enligt det s.k. samgåendeavtalet. Skiljedomen beordrar Oy Karl Fazer Ab att sälja ut ett stort antal aktier i Cloetta Fazer AB så att balansen mellan huvudägarna enligt samgåendeavtalet återställs. Skiljedomen påverkas inte av domen i Helsingfors eftersom avgörandena baseras på olika avtalshandlingar.

Bakgrund

Oy Karl Fazer Ab lämnade den 7 mars 2005 ett offentligt bud på aktierna i Cloetta Fazer AB med ett erbjudande om 240 kronor kontant för varje aktie. Pressmeddelande om det kommande budet lämnades den 17 februari 2005.

Styrelsen för Cloetta Fazer AB rekommenderade aktieägarna att inte acceptera budet.

I samband med budet förvärvade Fazerbolagen (Oy Karl Fazer Ab och Oy Cacava Ab) aktier i Cloetta Fazer AB. Fazerbolagen äger nu vad som officiellt framgår per den 31 december 2006, tillsammans 58,15 % av aktierna och 52,57 % av rösterna i Cloetta Fazer AB .

Stiftelsens styrelse ansåg att Fazers aktieförvärv bl.a. stred mot överenskommelsen mellan Stiftelsen och Oy Karl Fazer Ab enligt förbindelsen. Stiftelsen inlämnade den 19 december 2005 en stämningsansökan till Helsingfors tingsrätt för att få tvisten om förbindelsen rättsligt prövad.

Hjalmar Svenfelts Stiftelse äger genom det helägda dotterbolaget AB Malfors Promotor 20,48 % av aktierna och 39,61 % av rösterna i Cloetta Fazer AB.

Överklagande

Förutom att förbindelsen är moraliskt bindande, anser Stiftelsen att den också är juridiskt bindande i sin helhet. Stiftelsen kommer därför att överklaga domen till Helsingfors hovrätt.

HJALMAR SVENFELTS STIFTELSE

Kontaktpersoner:
Stiftelsens ordförande, advokat Christer Wagenius, tel 042-19 96 60, mob 0704-82 82 10
Styrelseledamoten Olof Svenfelt, tel 08-541 329 40, mob 0709-69 19 30
Advokaten Jan Waselius, tel +358 9 668 9520.