PRESSMEDDELANDE : Angående Oy Karl Fazer Ab:s aktieinnehav i Cloetta Fazer AB (publ).

Report this content

Bakgrund Oy Karl Fazer Ab lämnade den 7 mars 2005 ett offentligt bud på aktierna i Cloetta Fazer AB (publ) med ett erbjudande om 240 kronor kontant för varje aktie. Pressmeddelande om det kommande budet lämnades den 17 februari 2005. Den 23 mars 2005 meddelade styrelsen för Cloetta Fazer AB (publ) att man rekommenderade aktieägarna att inte acceptera erbjudandet från Oy Karl Fazer Ab. Hjalmar Svenfelts Stiftelse äger genom det helägda dotterbolaget AB Malfors Promotor 20,48 % av aktierna och 39,61 % av rösterna i Cloetta Fazer AB (publ). Vårt aktieinnehav i Cloetta Fazer AB (publ) är av långsiktig karaktär och vi betraktar innehavet som en bra placering med god avkastning och med goda möjligheter till en fortsatt positiv utveckling. Vi önskar att genom vårt aktieinnehav delta i de strukturförändringar som enligt vår uppfattning är önskvärda för att ytterligare stärka bolagets position som ett framgångsrikt börsnoterat företag. I samband med budet förvärvade Fazerbolagen (Oy Karl Fazer Ab och Oy Cacava Ab) aktier i Cloetta Fazer AB (publ) och Fazerbolagen äger därefter, vad som officiellt framgår per den 31 december 2005, tillsammans 58,15 % av aktierna och 52,57 % av rösterna i Cloetta Fazer AB (publ). I bolagsordningen för Cloetta Fazer AB (publ) finns en rösträttsbegränsning som enligt vår mening begränsar Fazerbolagens sammanlagda röster till 39,99 %. Antalet aktieägare i Cloetta Fazer AB (publ) uppgår per den 31 december 2005 till cirka 4000. Rättslig prövning Aktieförvärven enligt ovan innebär emellertid att Oy Karl Fazer Ab enligt vår uppfattning bryter mot ingångna avtal och mot vad som Oy Karl Fazer Ab och AB Malfors Promotor meddelat aktieägarna i Cloetta Fazer AB (publ), aktiemarknaden och allmänheten avseende bl.a. den långsiktiga ägarfördelningen i Cloetta Fazer AB (publ). Trots uppmaningar har någon rättelse ej kommit till stånd. Styrelsen för Hjalmar Svenfelts Stiftelse har därför sett sig nödsakad att inlämna en stämningsansökan till Helsingfors tingsrätt mot Oy Karl Fazer Ab för att få tvisten rättsligt prövad. Stämningsansökan inlämnades den 19 december 2005. HJALMAR SVENFELTS STIFTELSE Styrelsen Kontaktpersoner är stiftelsens ordförande, advokat Christer Wagenius, tel 042-19 96 60, och styrelseledamoten Olof Svenfelt, tel 08-541 329 40, mob 0709-69 19 30.