Internationellt genombrott för AB Mandos unika behandling av ätstörningar

Report this content

Internationellt genombrott för AB Mandos unika behandling av ätstörningar AB Mando, som säljer ett unikt och patenterat behandlingsprogram mot ätstörningar som anorexi och bulimi, öppnar klinik i Amsterdam. Samarbetsavtalet med universitetssjukhuset i Amsterdam är ett internationellt genombrott för Mando. Mandos behandling, som med datorstöd hjälper patienterna att anpassa sitt ätbeteende och sin mättnad till normalkurvor har visat mycket goda resultat. Av de som gått igenom behandlingsprogrammet har 75 procent tillfrisknat, av vilka 93 procent förblivit friska. Förutom ätträning behandlas patienterna med värme, de dämpar sin överaktivitet och de tränas socialt. Enligt beräkningar innebär behandlingsmetoden också betydande besparingar i sjukvårdsbudgeten samtidigt som indirekta samhälliga kostnader minskar. Behandlingen startades av Dr Cecilia Bergh som intresserade sig för ätsjukdom redan i början av 1980-talet. Cecilia Bergh har tillsammans med professor Per Södersten, chef för sektionen för tillämpad neuroendokrinologi, Karolinska Institutet, utvecklat behandlingsmetoden. Läs mer om behandlingsprogrammet på www.mando.se För ytterligare information: Cecilia Bergh, verksamhetschef, 08-556 406 01 Per Södersten, forskningschef, 08-556 406 02 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/17/20040514BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/17/20040514BIT00390/wkr0002.pdf