Norfoods förvärvas av företagsledningen och Segulah II

Norfoods förvärvas av företagsledningen och Segulah II Företagets ledning och riskkapitalfonden Segulah II har tillsammans förvärvat Nordic Food and Drink Suppliers AB, Norfoods, från den tidigare ägaren Hexagon. Norfoods är Skandinaviens ledande leverantör av ingredienser, råvaror och förpackningar till livsmedelsindustri. Norfoodskoncernen omsatte 837 miljoner kronor 1999 och har ett hundratal anställda i Malmö och Köpenhamn. I Norfoods ingår ingrediens- och råvaruleverantören AB R Lundberg, förpackningsleverantören LG Fredriksson och den danska ingrediens- och råvaruleverantören Bech & Kjeldahl. "Den nya ägarstrukturen är en bra grund för fortsatt utveckling av Norfoods." Anders Brantberg, VD Norfoods "Norfoods har ett unikt kunnande om nordisk livsmedelsindustri och en stark position som marknadsledare. Vi vill tillsammans med företagsledningen och personalen bygga vidare på detta och expandera verksamheten till övriga nordiska länder." Gabriel Urwitz, VD AB Segulah AB Segulah (publ) är ett riskkapitalbolag ägt av styrelse och ledning. Segulah investerar genom MBO- och utvecklingskapitalaffärer i etablerade medelstora onoterade företag, främst inom handel, business-to-business tjänster och lättare verkstadsindustri. Vår affärsidé är att tillsammans med ledningen i respektive bolag utveckla portföljbolagens verksamheter och därigenom skapa värde. AB Segulah är svensk samarbetspartner till det europeiska riskkapitalbolaget Duke Street Capital. Segulah II L.P. är en riskkapitalfond på 850 miljoner kronor lanserad under våren 2000. AB Segulah är fondens investeringsrådgivare. För ytterligare information, kontakta Christian Sievert, Partner, Segulah; tfn: 0708-669694 eller e-mail: sievert@segulah.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/07/20000907BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/07/20000907BIT00150/bit0002.pdf