Nytt investmentbolag för svensk detaljhandel

Detaljhandelsinvest DHI AB Nytt investmentbolag för svensk detaljhandel Ett nytt investmentbolag har bildats vars affärsidé är att förvärva och utveckla detaljhandelsföretag framför allt inom specialvaror. Finansiär och huvudägare är riskkapitalbolaget Segulah. Målet är att notera Detaljhandelsinvest DHI AB på Stockholms fondbörs. Flera detaljhandelsföretag inom specialvarubranschen har idag framgång, men de flesta ägnar för lite uppmärksamhet och resurser åt strategiska framtidsfrågor. Det gäller varumärkesvård, lönsamhetsstyrning, finansiering, chefsförsörjning samt effekten av det gränslösa Europa. Här kommer vi att kunna spela en viktig roll, säger Gunnar Mässing, VD för det nybildade Detaljhandelsinvest. Gunnar Mässing har närmast varit VD för det börsnoterade fastighetsbolaget NK Cityfastigheter AB och tidigare verkat under många år inom den svenska detaljhandeln. Gunnar Mässing tillträder tjänsten under våren 1999. Den svenska dagligvaruhandeln har under en längre tid genomgått stora förändringar både strukturellt och effektivitetsmässigt för att möta den ökade konkurrensen samt kunna ta vara på de nya kommersiella förutsättningarna som EU-medlemskapet medfört. Motsvarande utveckling har inte ägt rum inom den svenska specialvarubranschen. Detaljhandelsinvests affärsmöjlighet ligger i att skapa en professionell och effektiv plattform för specialvaruföretagen att utvecklas utifrån. Utöver det rent finansiella stödet för utveckling och expansion så kommer Detaljhandelsinvest att stötta företagen inom områdena etablering, hyresförhandlingar, marknadsföring, IT och naturligtvis managementsmässigt via styrelsearbetet, säger Gunnar Mässing. Segulah har tagit initiativet till att skapa Detaljhandelsinvest. Segulah är ett riskkapitalbolag med fokus på svenska detaljhandels- och tjänsteföretag och ägs av styrelse och företagsledning. I samband med uppstarten av Detaljhandelsinvest DHI AB kommer Segulah att vara huvudägare och VD Gunnar Mässing kommer att äga 10 % av kapitalet i bolaget. På sikt kan ägandet komma att breddas. Raoul Hasselgren blir styrelseordförande i Detaljhandelsinvest DHI AB. Raoul Hasselgren har lång erfarenhet i egenskap av VD och som styrelsemedlem från både svenska och internationella producentföretag. Som VD för Nordiska Kompaniet var Raoul Hasselgren 1991ansvarig iför NK:s konvertering från detaljhandelsföretag till fastighetsföretag. Övriga medlemmar i styrelsen är Gabriel Urwitz, Daniel Sachs och Gunnar Mässing. Styrelsen kommer senare att kompletteras med ytterligare medlemmar. För ytterligare information: Gunnar Mässing Raoul Hasselgren VD, Detaljhandelsinvest DHI AB Ordförande, Detaljhandelsinvest DHI AB 070-562 81 15 070-570 30 99, 08-756 62 45 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/12/19990209BIT00130/bit0001.doc