Segulah förvärvar Håells Modul-System

SEGULAH FÖRVÄRVAR HÅELLS MODUL-SYSTEM Riskkapitalbolaget SEGULAH har förvärvat 91 % av HÅELLS-koncernen som är en av Europas ledande producenter av systeminredningar till servicefordon. Säljare är bolagets grundare och huvudägare Harry Andersson samt Företagskapital AB som varit minoritetsägare sedan början av 1990-talet. Harry Andersson kommer att kvarstå med ett 9 %-igt ägande i bolaget. HÅELLS-koncernen har sin bas i västsverige med huvudkontor i Mölndal och produktionsanläggning i Mullsjö. Företagets produkter marknadsförs under varunamnet "Modul-System" och säljes förutom genom den svenska försäljningsorganisationen i Mölndal och Stockholm, även genom de egna dotterbolagen i Tyskland, Frankrike och Belgien samt i övriga Europa genom distributörer. Under 1998 omsatte koncernen SEK 154 miljoner med en exportandel om 75 %. Antalet anställda var cirka 150 personer. "Även om jag efter snart 30 år som entreprenör och ledare av Håells känner ett visst vemod när jag överlåter mitt livsverk, så känner jag samtidigt en mycket stor tillfredsställelse med att kunna lämna över en verksamhet i så god kondition och som har så stora framtidsmöjligheter som jag anser att Håells- koncernen har. Då jag dessutom även i fortsättningen kommer att deltaga i styrelsearbetet så har jag ju goda möjligheter att med min mångåriga erfarenhet förhoppningsvis vara med och bidraga till fortsatta framgångar för koncernen." Harry Andersson "Harry Andersson har i Håells metodiskt byggt upp ett mycket fint företag. Vi ser stora möjligheter i att fortsätta expansionen i Europa och uppskattar att Harry Andersson kvarstår i bolaget även som delägare". Gabriel Urwitz VD AB Segulah **** AB Segulah (publ) är ett riskkapitalbolag ägt av styrelse och ledning. Segulah investerar i och utvecklar etablerade medelstora företag i mogna branscher, främst detaljhandel, service och lättare verkstadsindustri. Affärsidén är att genom aktivt ägarengagemang tillföra bolagen generell affärsmässighet samt såväl finansiell som industriell erfarenhet, i tillägg till det eventuella kapital bolagen kan kräva. AB Segulah är svensk samarbetspartner med Duke Street Capital III Ltd (tidigare HEV). Segulah I är en riskkapitalfond på SEK 200 miljoner som förvaltas av AB Segulah och som lanserades i februari 1997 i syfte att investera i svenska mindre och medelstora företag. Investerare i fonden är bl a Norsk Vekst ASA (norskt börsnoterat investmentbolag), Prim Associates (amerikansk riskkapitalinstitution), Bonniergruppen, Cancerföreningen i Stockholm och AB Segulah. Fondens kapital skall investeras över en fyraårsperiod. IT- utbildningsföretaget LärData AB var Segulah I:s första investering. Övriga investeringar inkluderar Teli Service AB, Nordens ledande verkstadsserviceföretag inom telefoni och data, samt EKH Ekonomihuset AB, Sveriges ledande administratör och förvaltare av pensionsstiftelser. AB Segulah är för närvarande huvudägare i bl a Wilkenson Handskmakar´n AB och Ordning & Reda Papper och Design AB. **** För ytterligare information, kontakta Harry Andersson på Håells tfn 031-746 87 05 eller Christian Sievert på Segulah tfn 08-442 89 53. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/09/19990330BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/03/09/19990330BIT00130/bit0002.pdf