Segulah I säljer Ekonomihuset

Segulah I säljer Ekonomihuset Segulah I har tecknat avtal om försäljning av Ekonomihusetgruppen. Ekonomihuset Stiftelseförvaltning AB och Ekorren Trygghetsfond, Ekonomihusets blandfond med sammanlagda tillgångar om ca. 1,2 miljarder kronor, tas över av SEB. Ulf Redemo, VD för Ekonomihuset Stiftelseförvaltning AB och vice Koncernchef i ekonomihusetkoncernen, blir ansvarig för pensionsstiftelser inom SEB. Ekonomihuset Fondförvaltning AB, som förvaltar tre mindre fonder, samt Ekonomihuset Kapitalförvaltning AB förvärvas av Aragon Holding. Ulf Öster, VD och Koncernchef för Ekonomihuset, blir affärsområdeschef för kapital- och fondförvaltning inom Aragon. Båda affärerna är villkorade av finansinspektionens godkännande. För ytterligare upplysningar kontakta: Daniel Sachs, telefon 08-442 89 50 AB Segulah (publ) är ett riskkapitalbolag ägt av styrelse och ledning. Segulah investerar i och utvecklar etablerade medelstora företag i mogna branscher, främst detaljhandel, service och lättare verkstadsindustri. Affärsidén är att genom aktivt ägarengagemang tillföra bolagen generell affärsmässighet samt såväl finansiell som industriell erfarenhet, i tillägg till det eventuella kapital bolagen kan kräva. AB Segulah är svensk samarbetspartner med Duke Street Capital Ltd (tidigare HEV). AB Segulah är för närvarande hel- eller delägare i bl a Wilkenson Handskmakar´n AB och Ordning & Reda Papper och Design AB. Segulah I är en riskkapitalfond på SEK 200 miljoner lanserad i februari 1997 i syfte att investera i svenska mindre och medelstora företag. Investerare i fonden är bl a Inter IKEA, Norsk Vekst ASA (norskt börsnoterat investmentbolag), Prim Associates (amerikansk riskkapitalinstitution), Bonniergruppen, Cancerföreningen i Stockholm och AB Segulah. Fondens kapital skall investeras över en fyraårsperiod. LärData AB var Segulah I:s första investering. Övriga investeringar inkluderar Teli Service AB, Nordens ledande verkstadsserviceföretag inom telefoni och data, Håells Modulsystem AB en av Europas största leverantörer av inredningar till servicebilar samt Callus System AB som är en ledande återförsäljare och konsult av administrativa system. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/11/19990616BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/11/19990616BIT00190/bit0002.pdf