Segulah investerar i Callus System

SEGULAH INVESTERAR I CALLUS SYSTEM KB Segulah I (Segulah) har förvärvat 25% av aktierna i Callus System AB (Callus) genom en riktad nyemission. Callus är en ledande återförsäljare av administrativa system som erbjuder sina kunder totallösningar innefattande - utöver systemleveranser - projektledning, konsultation, utbildning och underhåll. Övriga ägare i Callus är bolagets fem grundare, samt styrelseledamöter och personal. Callus är idag återförsäljare av Scala, Navision, Pyramid och, som första återförsäljare på den svenska marknaden, av SAPs system R/3. Callus huvudkontor är beläget i Bromma utanför Stockholm och bolaget har dessutom kontor i Göteborg och Malmö. Callus har drygt 100 anställda och kommer räkenskapsåret 1998/99 att omsätta ca 130 mkr. Callus har genomfört drygt 900 systeminstallationer hos sina kunder som huvudsakligen är medelstora företag med en omsättning mellan 50 och 350 mkr. "När vi började söka efter nya delägare till Callus kom vi i kontakt med bland annat Segulah. Under den tid förhandlingar och diskussioner pågått mellan parterna har Segulah visat en hög grad av professionalism i sitt engagemang. Utöver det kapitalskott som Segulahs engagemang innebär så är vi övertygade om att vi fått en delägare som på ett aktivt och konstruktivt sätt kommer att bidra till en positiv utveckling av Callus." Sven Lindstedt VD Callus System AB "Callus verkar i en snabbväxande bransch och är, med sina goda kundrelationer och kunniga medarbetare, välpositionerat för att fortsätta expandera och utvecklas. Vi är glada att tillsammans med bolagets grundare få vara delaktiga i vidareutvecklingen av Callus" Gabriel Urwitz VD AB Segulah **** AB Segulah (publ) är ett riskkapitalbolag ägt av styrelse och ledning. Segulah investerar i och utvecklar etablerade medelstora företag i mogna branscher, främst detaljhandel, service och lättare verkstadsindustri. Affärsidén är att genom aktivt ägarengagemang tillföra bolagen generell affärsmässighet samt såväl finansiell som industriell erfarenhet, i tillägg till det eventuella kapital bolagen kan kräva. AB Segulah är svensk samarbetspartner med Duke Street Capital III Ltd (tidigare HEV). Segulah I är en riskkapitalfond på SEK 200 miljoner som förvaltas av AB Segulah och som lanserades i februari 1997 i syfte att investera i svenska mindre och medelstora företag. Investerare i fonden är bl a Norsk Vekst ASA (norskt börsnoterat investmentbolag), Prim Associates (amerikansk riskkapitalinstitution), Bonniergruppen, Cancerföreningen i Stockholm och AB Segulah. Fondens kapital skall investeras över en fyraårsperiod. IT- utbildningsföretaget LärData AB var Segulah I:s första investering. Övriga investeringar inkluderar Teli Service AB, Nordens ledande verkstadsserviceföretag inom telefoni och data, EKH Ekonomihuset AB, Sveriges ledande administratör och förvaltare av pensionsstiftelser samt Håells Modulsystem AB, en av Europas tre största leverantörer av inredningar till servicebilar. AB Segulah är för närvarande huvudägare i bl a Wilkenson Handskmakar´n AB och Ordning & Reda Papper och Design AB. **** För ytterligare information, kontakta Sven Lindstedt på Callus tfn 08-562 722 00 eller Daniel Sachs på Segulah tfn 08-442 89 52. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/15/19990415BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/15/19990415BIT00020/bit0002.pdf