AB Volvo ger ut obligationer på den amerikanska kapitalmarknaden

Report this content

AB Volvos dotterbolag Volvo Treasury AB, har gett ut obligationer till ett värde av 750 MUSD och med en ränta om 5.95 %. Obligationerna förfaller under 2015. Genom erbjudandet tar AB Volvo för första gången steget in på den amerikanska obligationsmarknaden. ”Den amerikanska kapitalmarknaden är en av världens största och mest likvida och jag är mycket nöjd med det stora intresse som investerare, däribland amerikanska investerare, visat för obligationen”, säger Mikael Bratt, finanschef för AB Volvo.

Villkoren för AB Volvos obligationserbjudande fastställdes den 29 september, 2009, enligt följande: • Värdet på erbjudandet är 750 MUSD; • Obligationerna har en räntesats på 5.95%; • Obligationerna löper ut den 1 april 2015; • Erbjudandet fullföljdes den 6 oktober 2009 Obligationerna har getts ut via AB Volvos dotterbolag Volvo Treasury AB. “Den här transaktionen kommer att ytterligare förbättra vår redan starka likviditetsposition och förlänga förfallostrukturen för vår låneportfölj”, säger Mikael Bratt, finanschef för AB Volvo. 2009-10-07 För ytterligare information, vänligen kontakta: Media Relations: Mårten Wikforss 031-66 11 27 Investor Relations: Christer Johansson 031-66 13 34 INNEHÅLLET I DENNA PRESSRELEASE FÅR INTE PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, CANADA, AUSTRALIEN ELLER JAPAN. INNEHÅLLET UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE OM FÖRSÄLJNING AV VÄRDEPAPPER I USA, INTE HELLER FÅR VÄRDEPAPPEREN ERBJUDAS ELLER SÄLJAS I USA UTAN REGISTRERING ELLER UTAN UNDAN¬TAG FRÅN REGISTRERING SÅSOM STIPULERAS I THE U.S. SECURITIES ACT” 1933, SOM ÄNDRAD, MED TILLHÖRANDE REGLER OCH BESTÄMMELSER. EVENTUELLA KOMMANDE OFFENTLIGA ERBJUDANDEN AV VÄRDEPAPPER I USA KOMMER ATT SKE I FORM AV ETT PROSPEKT, VILKET KAN ERHÅLLAS FRÅN EMITTENTEN ELLER FRÅN DEN SÄLJANDE VÄRDEPAPPERSINNE¬HAVAREN, INNEHÅLLANDE DETALJERAD INFORMATION OM BOLAGET OCH LEDNINGEN JÄMTE BOKSLUT. DET FINNS INGEN AVSIKT ATT REGISTRERA NÅGON DEL AV ERBJUDANDET I USA ELLER ATT LÄMNA ETT OFFENTLIGT ERBJUDANDE AV VÄRDEPAPPER I USA. INNEHÅLLET I DENNA PRESSRELEASE UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE ATT SÄLJA ELLER EN ANMANING ATT KÖPA, INTE HELLER SKA DET SKE NÅGON FÖRSÄLJNING AV IFRÅGAVARANDE VÄRDEPAPPER I NÅGOT LAND, I VILKET ETT SÅDANT ERBJUDANDE, ANMANING ELLER EN FÖRSÄLJNING SKULLE STRIDA MOT TILLÄMPLIG LAG. DENNA PRESSRELEASE UTGÖR INTE NÅGOT OFFENTLIGT ERBJUDANDE AV VÄRDEPAPPER I STORBRITANNIEN. INGET PROSPEKT HAR BLIVIT ELLER KOMMER ATT BLI REGISTRERAT I STORBRITANNIEN AVSEENDE VÄRDEPAPPEREN. FÖLJAKTLIGEN ÄR DENNA INFORMATION ENBART RIKTAD TILL (I) PERSONER UTANFÖR STORBRITANNIEN ELLER (II) PERSONER MED PROFESSIONELL ERFARENHET AV INVESTERINGAR I ENLIGHET MED VAD SOM BESKRIVS I ARTICLE 19(1) I THE FINANCIAL SERVICES AND MARKETS ACT 2000 (FINANCIAL PROMOTION) ORDER 2005 (THE ”ORDER”), (III) S K HIGH NET WORTH ENTITIES I ENLIGHET MED VAD SOM BESKRIVS I ARTICLE 49(2), THE ORDER, OCH (IV) ÖVRIGA PERSONER TILL VILKA INFORMATIONEN LAGLIGEN KAN GES ENLIGT THE ORDER (SAMTLIGA SÅDANA PERSONER BENÄMNS GEMENSAMT ” RELEVANTA PERSONER”). ALLA INVESTERINGSAKTIVITETER, VILKA DENNA INFORMATION AVSER, KOMMER ENBART ATT FINNAS TILLGÄNGLIGA FÖR OCH KOMMER ENBART ATT VARA ÄGNAD FÖR ”RELEVANTA PERSONER”. PERSON SOM INTE ÄR ”RELEVANT PERSON” SKALL EJ AGERA PÅ GRUND AV ELLER FÖRLITA SIG PÅ DETTA DOKUMENT ELLER NÅGOT AV DESS INNEHÅLL.