AB Volvo utvärderar möjligheterna att sälja Volvo Aero

Som ett led i att ytterligare renodla Volvokoncernen mot tunga kommersiella fordon, har AB Volvo inlett en process som syftar till att sälja Volvo Aero.

”En av förutsättningarna för att en affär skall bli av är att Volvo Aero genom en försäljning kan komma in i en struktur som ger bolaget ökade möjligheter att utvecklas ytterligare inom sin bransch”, säger Volvos koncernchef Olof Persson. ”En annan förutsättning är förstås att vi får rimligt betalt. Vi för i dagsläget diskussioner med ett antal potentiella köpare men det är ännu i ett tidigt skede och inga definitiva beslut är fattade.”

Volvo Aero är idag en ledande tillverkare av komponenter för flyg- och rymdmotorer vars produkter finns i mer än 90 procent av världens större civila flygplan.

Sedan Volvokoncernen inledde renodlingen mot kommersiella fordon mot slutet av 1990-talet, i samband med försäljningen av Volvo Personvagnar, har koncernen vuxit till en av världens ledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, industri- och marinmotorer och tunga dieselmotorer.

2011-11-21

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, tel 031-66 11 27 alt. 0705-59 11 49

Videomaterial för TV- och filmproduktion om Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter finns på http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Informationen är sådan som AB Volvo (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappers­marknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande 20111121 kl 15:00.

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har cirka 100 000 anställda, produktionsanläggningar i 19 länder och försäljning på mer än 180 marknader. Volvo omsatte år 2010 omkring 265 miljarder SEK och är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm. För mer information besök www.volvokoncernen.se eller www.volvogroup.mobi om du använder din mobiltelefon.