Banbrytande forskning om energifrågor får Volvos miljöpris

BANBRYTANDE FORSKNING OM ENERGIFRÅGORNA FÅR VOLVOS MILJÖPRIS Volvos Miljöpris belönar i år ett unik samarbete över de kulturella, ekonomiska och geografiska gränserna. Det är fyra vetenskapsmän från fyra olika världsdelar som får priset för sitt arbete om hur världens energitillgångar ska räcka, samtidigt som befolkningen växer och miljön hotas. Det var det stora engagemanget för energifrågor som för 20 år sedan förde samman professor Jose Goldemberg, Brasilien, dr Thomas B Johansson, Sverige, professor Amulya K N Reddy, Indien och dr Robert H Williams, USA. Alla dessa har stora kunskaper om hur problemen ser ut i sin del av världen, men eftersom energiproblemen är globala frågeställningar, insåg de att de inte skulle kunna lösa dem var och en för sig Tillsammans visade vetenskapsmännen bland annat att om utvecklingsländerna upprepar samma misstag när det gäller utvinning av energi som industriländerna tidigare gjort, så skulle detta orsaka enorma miljöproblem. Istället är det bättre att ta tekniksprång - att hoppa över mellanleden och att gå direkt på ny teknik. Tillsammans har de systematisk gått igenom och visat på olika lösningar för att ge energi till jordens befolkning. De har skrivit flera böcker om sitt arbete och deras teorier har haft stort inflytande på politiker och vetenskapsmän över hela världen. Volvos Miljöpris delas ut för elfte gången i år. Det instiftades för att stödja forskning inom miljöområdet. Prissumman är på 1,5 miljoner svenska kronor och priset ska delas ut vid en ceremoni i Göteborg i oktober. 2000-06-28 För mer information kontakta Lena Gevert, miljöchef på AB Volvo, telefon: 031-59 69 90. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/28/20000628BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/28/20000628BIT00400/bit0002.pdf