Finansiell påverkan på Volvokoncernen på grund av kriget i Ukraina

Sedan kriget i Ukraina inleddes och sanktioner införts har all försäljning, service och produktion i Ryssland avbrutits. Volvokoncernens totala tillgångar relaterade till Ryssland uppgår till cirka 9 miljarder kronor, varav cirka 6 miljarder kronor är kassapåverkande som kan komma att materialiseras under de kommande åren. Under första kvartalet 2022 kommer tillgångar uppgående till cirka 4 miljarder kronor att reserveras och påverka rörelseresultatet negativt, främst inom segmentet Financial Services.

Under 2021 var cirka 3 procent av Volvokoncernens nettoomsättning hänförlig till Ryssland.

Volvokoncernen uttrycker sin djupaste medkänsla med alla de människor som lider på grund av det förödande kriget i Ukraina och är engagerad i att ge stöd till de anställda, familjer och samhällen som påverkas.

8 april 2022

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:
Claes Eliasson, Volvokoncernens medierelationer, 076 553 72 29

Denna information är sådan information som AB Volvo (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 07.30 den 8 april  2022.

För mer information, gå till volvogroup.se
För löpande uppdateringar, följ oss på Twitter: @volvogroupse

Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har närmare 95 000 medarbetare och kunder på fler än 190 marknader. 2021 uppgick nettoförsäljningen till cirka 372 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.