Forskning om miljöekonomi belönas med Volvos miljöpris

forskning om miljöekonomi belönas med volvos miljöpris Volvos Miljöpris 2002 delas idag ut till professor Sir Partha Dasgupta och professor Karl-Göran Mäler. De båda får priset för sin banbrytande forskning inom miljö- och resursekonomi. Priset, som är på 1,5 miljoner kronor, delas ut vid en officiell ceremoni i Göteborg. Professor Karl-Göran Mäler är född i Skellefteå och professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm samt föreståndare för Beijerinstitutet. Professor Mälers forskning inriktar sig framför allt på frågan om hur välfärd mäts samt ekonomiska analyser av komplicerade ekonomiska system. Sir Partha Dasgupta är ursprungligen från Indien men är idag verksam vid Univeristy of Cambridge i England. Han har också verkat vid bl.a. London School of Economics och Harvarduniversitetet. Genom sin forskning, som inriktats på social välfärd och hur ekonomiska beslut påverkar fattiga människor, har han blivit känd för att ha givit en etisk röst åt den nationalekonomiska forskningen. Volvos miljöpris delas i år ut för trettonde gången. Det instiftades 1989 för att visa Volvos stöd för banbrytande miljöforskning och har sedan dess fått status som ett av världens viktigaste internationella miljöpriser. I år är det också 30 år sedan Volvo som första företag gjorde offentliga uttalanden i miljöfrågor och inledde sin satsning på att göra miljö till ett av företagets tre kärnvärden. 2002-10-09 För ytterligare information, kontakta Lena Gevert, AB Volvo, 031-66 69 90 eller Olle Axelson, Volvo Personvagnar, 031-59 26 00. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/09/20021009BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/09/20021009BIT00310/wkr0002.pdf