Mack lanserar medeltung version av modellen Mack Granite

Volvokoncernens amerikanska dotterbolag Mack lanserar en ny medeltung version av den tunga anläggningslastbilen Mack Granite. Lanseringen sker vid den pågående anläggningsmaskinsmässan CONEXPO-CON/AGG i Las Vegas.

Mack Granite är en anläggningslastbil som används för tunga transporter under tuffa förhållanden, såsom vid anläggningsarbeten och liknande. Den nya versionen, Granite Medium Heavy Duty (MHD), har en niolitersmotor och vänder sig till kunder inom exempelvis kommuner som inte behöver riktigt samma kraft som en tung lastbil har.

”Med tanke på dagens ekonomiska klimat så tittar många företag på exakt hur mycket lastbil de verkligen behöver”, säger Curtis Dorwart, marknadschef inom Mack. ”Vår nya medeltunga version av Granite kännetecknas av pålitlighet och tålighet samtidigt som den ger värdefulla besparingar vad gäller vikt och övriga kostnader”.

2011-03-24

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27 alt 0705-59 11 49.

För videomaterial för TV- och filmproduktion av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har cirka 100 000 anställda, produktionsanläggningar i 19 länder och försäljning på mer än 180 marknader. Volvo omsatte år 2010 omkring 265 miljarder SEK och är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm. För mer information besök www.volvokoncernen.se eller www.volvogroup.mobi om du använder din mobiltelefon.