Mack levererar hybridfordon till staden New York

Vid en ceremoni igår skedde den officiella överlämningen av USA:s första parallellhybrid som utvecklats speciellt för tunga fordon av Volvokoncernens dotterbolag Mack Trucks. Fordonet är en sopbil som ska utvärderas av staden New Yorks renhållningsmyndighet. Tack vare hybriddriften, där en elmotor och en dieselmotor arbetar parallellt, kan bränsleförbrukningen sänkas med upp till 30% och koldioxidutsläppen minskas i samma utsträckning. Fordonet klarar också de tuffa utsläppskraven EPA10 som träder i kraft 2010 och där de giftiga utsläppen reduceras till i princip noll.

”Vi är stolta över att vara den första staden i landet med ett Mack-fordon av den här typen”, säger Michael R. Bloomberg, borgmästare i New York. ”Vi vill alla ha rena kvarter, ren luft och en ren miljö. Rena fordon som detta är avgörande för att nå dit.” Parallellhybridtekniken passar utmärkt i sopbilar som kör i olika hastigheter med många stopp och starter. När fordonet startar används först bara elmaskinen, som är tyst och utan avgaser. Dieselmotorn börjar arbeta när fordonet uppnått en viss hastighet. Fordonet bromsar med hjälp av elmaskinen som omvandlar bromsenergin till el som lagras i batterier och sedan används när fordonet startar igen. Samma lösning passar i såväl stadsbussar som i distributionslastbilar. Hittills har Volvokoncernen utvecklat ett tjugotal fordon, däribland sopbilar, bussar och hjullastare, som innehåller koncernens parallellhybrid-lösning. Den grundläggande tekniken är standardiserad men anpassningsbar och kan därför användas i många olika kommersiella fordon vilket minskar produktionskostnaderna vid tillverkning i stora volymer. Mack Trucks ingår i Volvokoncernen sedan 2001. Besök www.macktrucks.com för mer information om Macks hybridfordon. 2009-05-29 För ytterligare information, vänligen kontakta Anders Vilhelmsson, presskontakt, AB Volvo, tel 031-322 38 79. För videomaterial för TV- och filmproduktion om Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier. Informationen är sådan som AB Volvo (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappers¬marknaden. Informationen lämnades till media för offentliggörande 20090529 kl 09.30.