Medlemmarna i UAW godkänner nytt avtal med Mack Trucks

Medlemmarna i fackföreningen United Auto Workers har godkänt det nya 40-månaders ramavtalet med Volvokoncernens dotterbolag Mack Trucks. Avtalet inkluderar etableringen av en oberoende stiftelse som helt eliminerar Macks åtaganden gällande sjukvård för pensionerade medarbetare. Som tidigare annonserats kommer detta att ha en negativ inverkan på Volvokoncernens rörelseresultat med cirka 110 miljoner dollar under andra kvartalet 2009 och en negativ påverkan på nettoskuldsättningen med samma belopp.

Stiftelsen måste godkännas av domstolen U.S. District Court for the Eastern District of Pennsylvania, vilket kan ta upp till tolv månader. Därefter kommer stiftelsen att permanent överta hela skyldigheten att tillhandahålla sjukvårdsförmåner för nuvarande UAW-anslutna som pensionerats från Mack, för deras efterlevande partners och familjemedlemmar vilkas försörjning de ansvarar för samt för framtida UAW-anslutna pensionärer. 2009-05-31 Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, AB Volvo, 031-66 11 27 eller 0705-59 11 49 För videomaterial för TV- och filmproduktion om Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier. Informationen är sådan som AB Volvo (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappers¬marknaden. Informationen lämnades till media för offentliggörande 20090531 kl 10.30.