Nissan Diesel Motor Co., Ltd. byter namn till UD Trucks Corporation

Report this content

Volvokoncernens japanska lastbilsbolag Nissan Diesel Motor Co., Ltd. byter namn till UD Trucks Corporation. I samband med namnbytet ändras även varumärket Nissan Diesel till UD Trucks och en ny logotyp tas fram. Beteckningen UD står för Ultimate Dependability och är det varumärke som Nissan Diesels lastbilar även tidigare sålts under.

Namnbytet och det nya varumärket gäller från och med 1 februari. Nissan Diesel är ledande i Japan när det gäller bränsleeffektivitet, något som gynnat bolaget sedan Japan som första land i världen nyligen införde en miljörabatt för bränslesnåla lastbilar. Rabatten och Nissan Diesels breda utbud av snåla lastbilar har lett till ökade marknadsandelar och bolaget hade 2009 en fjärdedel av den japanska marknaden för tunga lastbilar. Nissan Diesel har också genom sitt samriskbolag med kinesiska Dongfeng Motor Corporation, DND, en etablerad produktion och försäljning av tunga lastbilar på den stora och växande kinesiska marknaden. Nissan Diesel bildades 1935 under namnet Nihon Diesel Industries. Under årens lopp har bolagets verksamhet utvecklats under namnet Nissan Diesel med UD som produkternas varumärke. 2010-01-26 Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27 alternativt 0705-59 11 49. För videomaterial för TV- och filmproduktion av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Taggar: