Personlig klimataktivism blir lättare med Volvokoncernens koldioxidkalkylator

I samband med FN:s klimatkonferens i Köpenhamn presenterade Volvokoncernen Commute Greener, en ny tjänst som förvandlar din mobiltelefon till en personlig koldioxidkalkylator med kopplingar till sociala nätverk som Facebook. Människor över hela världen har redan börjat använda tjänsten och tävlar om att minska sina koldioxidutsläpp. Det vanligaste målet är en minskning på 20%, vilket motsvarar att ändra sina pendlingsvanor en arbetsdag per vecka.

När pendlaren börjat använda tjänsten blir det lätt att använda mobiltelefonen, eller en webbplats, för att hålla koll på hur mycket utsläppen av koldioxid minskar eller ökar med olika transportsätt, till exempel bil, samåkning eller buss. Tester visar att individer kan motiveras att sänka sina koldioxidutsläpp med 30% med hjälp av Commute Greener. ”Vi fick genast positiv feedback från människorna på Köpenhamns gator. Människor gillar möjligheten att använda mobiltelefonen för att minska sina egna koldioxidutsläpp och bidra till en positiv förändring av pendlingsvanorna”, säger Magnus Holmqvist, ansvarig för Commute Greener. Berättelsen om Commute Greener börjar 2008 när en anställd på Volvo IT Innovation Centre kom på den enkla idén att utveckla en applikation som använder mobiltelefonen för att räkna ut användarens koldioxidutsläpp vid resor. ”Det var från början ett internt initiativ för att förstärka vårt arbete med miljöhänsyn. Vi ville komma på ett nytt och roligt sätt att involvera våra anställda i arbetet med att hantera klimatfrågan. Det var en avlägsen tanke att vi skulle kunna sälja tjänsten utanför Volvokoncernen”, minns Magnus Holmqvist. Efter interna tester och en intern lansering är idén nu på väg att bli verklighet. Commute Greener lanseras som ett verktyg för företag, städer och individer i olika delar av världen. ”Företag sparar pengar när deras anställda använder det mest effektiva transportsättet istället för att fastna i köer i trafiken. Miljön tjänar på detta och belastningen på vägnätet minskar”, säger Magnus Holmqvist. Magnus Holmqvist ser det som naturligt att Volvokoncernen, världens näst största tillverkare av tunga lastbilar, lanserar en tjänst som Commute Greener. ”Vi är en del av problemet med koldioxidutsläpp, men vi är också en del av lösningen. Vi har den expertkunskap som behövs för att skapa moderna transportlösningar för hela samhället”, säger Magnus Holmqvist. Fakta om Commute Greener • Commute Greener nås via en mobiltelefon eller en webbplats på Internet • En pendlare som laddar ner applikationen kan använda mobiltelefonen för att registrera vilka transportsätt som används vid pendling. Applikationen räknar ut hur mycket utsläppen av koldioxid minskar eller ökar vid användning av olika transportsätt, till exempel buss, bil, samåkning, tåg, båt eller cykel. Applikationen innehåller också exempel på vilken påverkan du kan ha, till exempel det faktum att det tar ett träd en månad att absorbera ett kilo koldioxid • Tjänsten innehåller ett socialt nätverk för utbyte av erfarenheter och för tävlingar mellan kollegor, vänner och familjemedlemmar om hur mycket det går att minska sina koldioxidutsläpp • En GPS-funktion gör det möjligt att jämföra koldioxidutsläppen på olika rutter och med olika transportsätt • För närvarande kan individer ladda ner Commute Greener som en applikation för Iphone från Apples App Store. För att det ska vara möjligt att ladda ner applikationen till andra mobiltelefoner så måste först en stadsförvaltning, ett företag eller en organisation beställa applikationen för sina invånare, kunder eller anställda • Hittills har Commute Greener registrerade användare i USA, Frankrike, Storbritannien, Irland, Australien, Japan, Sverige och andra länder Mer information om Commute Greener finns på: http://www.CommuteGreener.com/. Pressbilder finns på http://imagegallery.volvogroup.volvo.se/ under Select Main Category / Press images och kan även nås via en direktlänk (du kan behöva ladda om webbsidan). Besök http://www.thenewsmarket.com/volvogroup/ för att ladda ner videomaterial för TV. 2009-12-18 Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Anders Vilhelmsson, Media Relations Manager, Volvo IT, tel 031- 322 38 79, e-mail anders.vilhelmsson@volvo.com Marjorie Meyers, Director, Corporate & Online Communications, Volvo Group North America, tel +1 646 2468606, e-mail marjorie.meyers@volvo.com För videomaterial för TV- och filmproduktion om Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.