• AB Volvo/

Volvo Aero Norge tecknar avtal med Snecma, Safran Group om fortsatt samarbete kring CFM56

Report this content

I samband med den internationella flygmässan i Paris har Volvo Aero och den franska motortillverkaren Snecma tecknat ett avtal som innebär att Volvo Aero Norge kommer att leverera komponenter till den nya versionen av motorn till Boeing 737, CFM56-7BE. Snecma är den enskilt största kunden för Volvo Aero Norge, varför det nu tecknade avtalet är mycket viktigt för VAN.

Motorn CFM56 tillverkas av CFM International vilket är ett hälftenägt bolag av Snecma (Safran Group) och General Electric Co. Den är en riktig storsäljare och är den flygmotor som genom tiderna sålts allra mest i världen. Det var också kring CFM56 som samarbetet mellan Snecma och Volvo Aero Norge, VAN, inleddes redan 1982. VAN har deltagit med test och utvecklingsdelen av en förbättrad version av motorn som kommer att finnas på alla nya Boeing 737 från 2011. VAN tillverkar vanes (ledskenor) och LPT Cases (”hus” för lågtrycksturbinen). Samarbetsavtalet signerades av parterna i samband med flygmässan i Paris. ”Vi är mycket glada åt det här avtalet, som befäster vår position som långsiktig partner med Snecma”, kommenterar Odd Tore Kurverud, vd för Volvo Aero Norge. Avtalet säkrar framtida sysselsättning för de anställda på VAN i Kongsberg. 2009-07-02

Taggar: