Volvo CE lanserar ny 70 tons grävmaskin på ConExpo 2005

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) befinner sig i slutfasen av utvecklingen av en helt ny 70 tons bandgående grävmaskin. Den nya grävmaskinen kommer att officiellt presenteras för första gången på ConExpo i Las Vegas, USA, i mars 2005.

Volvos nya grävmaskin är framtagen i nära samarbete med kunder från olika nyckelmarknader runt om i världen. Maskinen har utvecklats för att passa ett antal olika segment inom anläggningsmaskinsbranschen, t ex bygg och anläggning, dagbrott, grustäkter och materialutvinning. Grävmaskinen kommer att visas på ConExpo i två olika utföranden: en maskin med standardbom och skaft och en i ME utförande, d v s med extra kort bom och skaft. Fokus under hela utvecklingsarbetet av den nya 70 tons grävmaskinen har varit intställt på hög tillförlitlighet och prestanda men också på låga driftskostnader. Maskinen är utrustad med en Tier 3 Volvomotor som bygger på Volvos senaste system, Advanced Combustion Technology (V-ACT). Under sista kvartalet 2005 kommer Volvo Construction Equipment att börja producera och leverera den nya 70 tons grävmaskinen till alla marknader. Grävmaskinen blir den största i Volvo CE: s produktfamilj grävare. 2004-12-21 För ytterligare information, var vänlig kontakta Klas Magnusson, Volvo Construction Equipment Phone: +322 482 5065 – Fax: +322 675 1777 e-mail: klas.magnusson@volvo.com