• AB Volvo/

Volvo CE utökar det medelstora elektriska produkterbjudandet med L120H Electric Conversion

Som en del av en branschledande ambition att utöka sitt elektromobilitetserbjudande med fart och pålitlighet har Volvo Construction Equipment (Volvo CE) utvecklat en lösning för att konvertera hjullastaren L120 till en elektrisk maskin – vilket möter marknadens efterfrågan på mer hållbara lösningar i mellanstorlekssortimentet.

Utvecklad i samarbete med partners (Parker Hannifin och konvertering av Volvo Group’s egna CE Engineering Solutions) kommer den 20 ton tunga L120H Electric Conversion att vara kommersiellt tillgänglig i Europa under 2023. Med hjälp av marknadens etablerade konventionella maskiner som bas, som fortfarande kommer att erbjudas till kunder, kommer den elektriska konverteringsmodellen att leverera samma prestanda men med fördelen av att göra det fritt från utsläpp.

Partnerskap för att påskynda klimatåtgärderna
Volvo CE förstår vikten av att agera nu när det gäller att leverera en koldioxidneutral byggbransch.  Därför samarbetar man  med CE Engineering Solutions och andra utvalda elektromobilitetspartners för att öka tillgängligheten av kommersialiserade elektriska lösningar inom alla segment och applikationer. Det här senaste samarbetet för att  utöka sortimentet av elektriska hjullastare följer Volvo CE:s investering i den nederländska tillverkaren Limach, som tillkännagavs i juni, för att bredda företagets portfölj av elektriska grävmaskiner.

Denna partnerskapsstrategi, som bidrar till en snabbare implementering på marknaden,  sker parallellt med företagets fortsatta utveckling av fler elektriska lösningar – som till exempel EC230 Electric, en 23-tons batterielektrisk grävmaskin, byggd på Volvo CE:s egen avancerade teknik. Båda strategierna behövs om branschen som  helhet  ska nå dess koldioxidminskningsmål, som Volvo CE också fastställt i sitt åtagande att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040 – med betydande minskningar av utsläpps redan 2030 – som en del av Science Based Targets-initiativet.

Carl Slotte, chef för försäljningsregion Europa på Volvo CE, säger: "Det finns ingen tid att vänta – vi måste leverera lösningar som gör det möjligt för våra kunder att uppnå sina mål för minskade koldioxidutsläpp. Förändringen börjar här. Vårt engagemang för partnerskap gör det möjligt för oss att ta en ledande position när det gäller att omvandla vår bransch, med elektriska lösningar som är byggda för att möta marknadens efterfrågan och skräddarsydda för att passa våra kunders förändrade behov. Genom att arbeta tillsammans utökar vi vår portfölj av elektriska maskiner, breddar mångsidigheten i vårt sortiment och omvandlar vår bransch mot en koldioxidneutral framtid."

Ny drivlina, ny affärsmodell
L120H Electric Conversion kommer att finnas tillgänglig i år. Kunderna kommer att dra nytta av en ny affärsmodell som gör det till ett enkelt beslut att bli elektrisk.

100% effekt med 0% utsläpp
L120H Electric Conversion levererar samma kraftfulla prestanda som sin dieselmotsvarighet, men med noll avgasutsläpp och nästan helt tyst drift. Dessa fördelar ger tillsammans en ökad komfort för både föraren och de som arbetar nära maskinen.

Den drivs av batterier på 240 kWh som ger en drifttid på cirka fem timmar i de flesta applikationer i medelhög drift. I enlighet med Volvos befintliga laddlösningar beräknas den ladda från 0-100% på bara 1,5-2 timmar.

Med L120H Electric Conversion kan kunderna dra nytta av följande funktioner som standard: Comfort Drive Control, Load Assist med ombordvägning plus radardetektering med vårt nya kollisionsreducerande system. Dessutom kommer L120H Electric Conversion att stödjas av dedikerade elektromobilitetstillämpningar som gör det möjligt för föraren att kontrollera batteri- och laddningsstatus och förvärma hytten.

Beroende på marknadens efterfrågan ger det möjlighet att konvertera befintliga kunders L120H-hjullastare till elektriska i framtiden.

21 februari, 2023

Journalister som vill ha mer information, vänligen kontakta:

Anne Bast
Head of Brand, Marketing and Communication
Volvo Construction Equipment
anne.bast@volvo.com

Mer information finns på www.volvoce.com

För regelbundna uppdateringar, följ oss på
Twitter: @VolvoCEGlobal
LinkedIn: @Volvo Construction Equipment
Facebook: @VolvoCEGlobal
Instagram: @VolvoCE
YouTube: @Volvo Construction Equipment

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) är en ledande internationell tillverkare av förstklassiga entreprenadmaskiner, och med över 14000 anställda är vi ett av de största företagen i branschen. Volvo CE erbjuder ett heltäckande utbud av produkter och tjänster i mer än 140 länder genom det globala distributionsnätverket. Volvo CE är en del av Volvokoncernen. Volvokoncernen grundades 1927 och är engagerat i att forma det framtida landskapet för hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har fler än 100,000 medarbetare och kunder på närmare 190 marknader. 2022 uppgick nettoförsäljningen till cirka 474 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.