Volvo Group Venture Capital investerar i visibilitetsplattform för transport

Report this content

Volvo Group Venture Capital AB har investerat i FourKites®, en av de ledande globala plattformarna för realtidsvisibilitet inom transport.

FourKites var banbrytande när de erbjöd transportvisibilitet i realtid 2014. Sedan dess har de byggt upp världens största plattform som hjälper ledande varumärken att sänka driftkostnader, förbättra leveranssäkerhet och skapa bättre kundrelationer. Företaget följer över en miljon leveranser dagligen i 176 länder och har en årlig tillväxt på över 120 procent.

– Vi ser FourKites som en värdefull partner inom utvecklingen av nya transporttjänster. Vi tror att transportvisibilitet kommer bli branschstandard som kunderna förväntar sig i nya transportlösningar. FourKites är med sina 450 000 anslutna transportörer väl positionerade för att leverera visibilitet i alla led av kedjan, säger Dan Tram, Investment Director på Volvo Group Venture Capital.

– Vi är stolta över att bli partner till Volvo Group Venture Capital. Det kommer att hjälpa oss att växa snabbare och göra det möjligt att få ut nya innovativa lösningar på marknaden, säger Mathew Elenjickal, FourKites grundare och VD.

Volvo Group Venture Capitals uppgift är att göra investeringar som främjar omställning och gör det enklare att ta fram nya tjänster och lösningar och att stödja samarbeten mellan nystartade företag och  Volvokoncernen.

Mot bakgrund av trenderna som formar framtidens transporter och Volvokoncernens strategiska prioriteringar är de viktigaste investeringsområdena för Volvo Group Venture Capital för närvarande logistiktjänster, anläggningslösningar och infrastruktur för elektriska transporter. Organisationen har global omfattning men fokuserar just nu på Europa och Nordamerika.

Transaktionen har ingen betydande påverkan på Volvokoncernens resultat eller finansiella ställning.

24 mars, 2021

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:
Claes Eliasson, Volvokoncernens medierelationer, 076 553 72 29

För mer information, gå till volvogroup.se

Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har närmare 100 000 medarbetare och kunder på fler än 190 marknader. 2020 uppgick nettoförsäljningen till cirka 338 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.