Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Volvo Trucks North America, tillsammans med FedEx och North Carolina Turnpike Authority, har genomfört en framgångsrik demonstration av platooning (kolonnkörning) med lastbilar på motorväg, med hjälp av ett ADAS-system (förarassistanssystem). Demonstrationen är en del av ett pågående forskningssamarbete.

Det här är den första offentliga visningen av platooning-tekniken på motorväg, gemensamt för en större lastbilstillverkare och ett transportföretag i USA.

”Volvo Trucks har länge stöttat platooning, eftersom både transportföretagen och yrkesförarna gynnas av en säkrare och mer bränsleeffektiv verksamhet. Vi fortsätter att förbereda oss för fler lastbilar med ökad kommunikation med andra bilar, vilket i sin tur ger stöd åt högre nivåer av ADAS. Vi vet att de här teknologierna kommer att vara en del av framtiden, men den exakta tidpunkten beror på många saker bl.a regler, infrastruktur, säkerhetsstandarder och efterfrågan”, säger Per Carlsson, tillförordnad VD för Volvo Trucks North America.

”Kolonnen” bestod av tre Volvo VNL-dragbilar, som var och en drog dubbla släp (8,5 meter). Med hjälp av CACC, en trådlös teknik för kommunikation mellan olika fordon, har dragbilarna och släpen en oavbruten kommunikation. Dragbilarna och släpen körde i hastigheter upp till 99 km/h samtidigt som de höll ett mellanrum på 1,5 sekund. Därmed låg de närmare varandra än vad som är brukligt för lastbilar på en motorväg.

Demonstrationen är resultatet av ett pågående forskningssamarbete. Sedan april 2018 har tre Volvo VNL-lastbilar kopplats till olika kombinationer av FedEx-släpvagnar för att simulera verkliga rutter och lastvolymer. De potentiella fördelarna med platooning som man studerar under forskningssamarbetet omfattar snabbare reaktioner på hårda inbromsningar samtidigt som säkerheten upprätthålls, förbättrad förarkomfort och bränsleeffektivitet.

”FedEx byggdes upp genom innovation och det fortsätter att vara en integrerad del av bolagets företagskultur och affärsstrategi. Vi är mycket glada över att få arbeta tillsammans med Volvo Trucks och North Carolina Turnpike Authority för att få veta mer om hur platooning-tekniken kan förbättra komfort och säkerhet på vägarna och samtidigt öka fordonsparkens bränsleeffektivitet”, säger Gloria Boyland, Corporate Vice President, Operations and Service Support, FedEx Corporation.

Kommunikationen mellan bilarna bidrar till att minska reaktionstiden för att bromsa och gör det möjligt för bilarna att ligga närmare varandra och därmed automatiskt följa varandras hastighet och inbromsningar. Den avancerade teknologin är tänkt att fungera som ett hjälpmedel – inte en ersättning – för yrkesförare.

När lastbilar kan köra på rad tätt efter varandra förbättras bränsleeffektiviteten tack vare att luftmotståndet blir mindre. Luftmotståndet står för upp till 25 procent att en lastbils totala bränsleförbrukning, och ju närmare varandra bilarna kör, desto större blir bränslebesparingspotentialen. Att minska avståndet mellan bilarna gör det också möjligt att utnyttja motorvägarna bättre och bidrar till att minska trafikstockningar.

”Det här samarbetet är ett åtagande från Turnpike Authority att investera i kundernas säkerhet med toppmodern teknologi som skulle kunna bli ett ovärderligt verktyg inom alla former av transporter. Turnpike Authority, som ansvarar för några av de mest avancerade vägarna i landet, vill att Volvo Trucks och FedEx förare ska ha alla verktyg och den teknik som krävs till sitt förfogande, så att de når sin destination säkert och effektivt”, säger Turnpikes verkställande direktör Beau Memory.

Volvo Trucks och FedEx planerar att fortsätta utvecklingen av Volvos CACC-teknologi i framtiden, med målet att lära sig mer om förarna, vägsäkerhet och de förbättringar av bränsleeffektiviteten som platooning erbjuder. Dessutom kommer de avancerade testerna att göra det möjligt för deltagarna att anpassa sig till den tekniska och regulatoriska utvecklingen som i slutänden kommer att avgöra de kommersiella möjligheterna för platooning-teknik i USA.

28 juni 2018

För ytterligare information, kontakta Brandon Borgna, Volvo Trucks,
telefon 336-823-2687, e-post brandon.borgna@volvo.com

För fler nyheter besök www.volvogroup.se

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster och service. Volvo sysselsätter nästan 100 000 personer, har produktionsanläggningar i 18 länder och försäljning på mer än 190 marknader. Volvokoncernen omsatte 2017 cirka 335 miljarder kronor och är noterat på Nasdaq Stockholm.