Volvokoncernen – det andra kvartalet 2015

Det andra kvartalet följde utvecklingen från det fjärde kvartalet 2014 och årets inledning. Koncernens produkter tas emot väl av marknaden, och aktiviteterna i effektiviseringsprogrammen utvecklas enligt plan och bidrar till ännu ett kvartal med resultatförbättringar.

• Under det andra kvartalet steg nettoomsättningen med 17% till 84,8 miljarder kronor (72,6). Justerat för förändrade valutakurser samt förvärvade och avyttrade enheter steg omsättningen med 4%.

• Rörelseresultatet uppgick till 8.116 Mkr (4.325) exklusive omstruktureringskostnader på 799 Mkr (762). Rörelseresultatet inkluderar en positiv påverkan om 2.137 Mkr från försäljningen av aktier i Eicher Motors Limited. Förändrade valutakurser hade en positiv påverkan på 1.804 Mkr.

• Exklusive omstruktureringskostnader och reavinsten vid försäljning av aktier uppgick rörelseresultatet till 5.979 Mkr (3.284*), motsvarande en underliggande rörelsemarginal på 7,1% (4,5).

• Det operativa kassaflödet i industriverksamheten uppgick till 8,6 miljarder kronor (4,0).

• Den finansiella nettoskulden i industrirörelsen uppgick till 16% av eget kapital.

• Orderingången på lastbilar minskade med 6% och orderingången på anläggningsmaskiner minskade med 27%.

* Exklusive en realisationsvinst från försäljning av fastigheter och en upplösning av en reservering för Volvo Rents det andra kvartalet 2014, totalt uppgående till 1.041 Mkr.

För en PDF-version av rapporten klicka här: Volvokoncernen Q2 2015 PDF

För att ladda ner en bild från rapporten: http://images.volvogroup.com/latelogin.jspx?recordsWithCatalogName=ab+volvo:3813

Press- och analytikerkonferens. En presentation av rapporten kommer att webbsändas kl. 09.00 följt av en frågestund. Mer information under Delårsrapporter på www.volvokoncernen.se

Aktiebolaget Volvo (publ) 556012-5790                             Kontaktuppgifter Investor Relations:
Investor Relations, VHK                                                     Christer Johansson      031-66 13 34
405 08 Göteborg                                                                   Patrik Stenberg            031-66 13 36
Tel 031-66 00 00                                                                   Anders Christensson   031-66 11 91
www.volvogroup.com                                                            John Hartwell               +1 201 252 8844

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster och service. Volvo sysselsätter cirka 100 000 personer, har produktionsanläggningar i 19 länder och försäljning på mer än 190 marknader. Volvokoncernen omsatte 2014 cirka 283 miljarder kronor och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.volvokoncernen.se eller www.volvogroup.mobi om du använder din mobiltelefon.

Informationen är sådan som AB Volvo (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 juli 2015 kl 07.20.