Volvokoncernen lanserar elhybridteknik för energieffektiva skogsmaskiner

Skogsföretaget Sveaskog, som ägs av svenska staten, har börjat använda det första exemplaret av skogsmaskinen El-forest F14, världens första skotare som utnyttjar elhybridteknik. Skotaren har utvecklats av El-forest AB med hjälp av riskkapitalbolaget Volvo Technology Transfer. Den demonstreras på mässan Elmia Wood i Jönköping den 3-6 juni, tillsammans med ett brett utbud av andra skogsmaskiner från Volvo Construction Equipment, samt andra produkter från Volvokoncernen för skogsindustrin.

Elhybridtekniken i El-forest F14 har väckt stort intresse bland skogsbolagen bland annat tack vare möjligheten att minska bränsleförbrukningen med 20-50% vilket ger kraftigt minskade utsläpp av koldioxid. ”Utöver den kraftiga bränslereduktionen har produktiviteten och förarmiljön prioriterats och därmed lönsamheten för våra kunder”, säger Per Wassén, ordförande i El-forest och Investment Director på Volvo Technology Transfer som ägs av AB Volvo. El-forest F14 är en seriehybrid vilket innebär att en mindre dieselmotor driver en generator som via batterier ger elenergi till elmotorer i skotarens sex hjul. ”Den drivteknik som utvecklats har stor potential, då till exempel dieselmotorn skulle kunna ersättas av alternativa miljöbränslemotorer eller till och med bränsleceller i framtiden”, säger Per Wassén. El-forest F14 är lättare än en vanlig skotare i samma storlek, men klarar ändå samma lastvikt. Den påverkar skogsmiljön mindre tack vare en patenterad ramkonstruktion som gör att alla de elektriskt drivna hjulen går i samma spår med anpassad hastighet. Volvo Technology Transfer AB fokuserar på att utveckla och stödja nya affärer av relevans för Volvokoncernen. En del i det arbetet är att investera i företag och projekt som är av tekniskt och kommersiellt intresse. Läs mer: El-forest AB - www.el-forest.se Volvo Technology Transfer – www.volvo.com/venturetech 2009-05-27 För ytterligare information, vänligen kontakta Per Wassén, ordförande i El-forest, samt Investment Director, Volvo Technology Transfer, tel 0708-960055 Jukka Moisander, Director Global Forestry Solutions, Volvo Construction Equipment, tel +358 400 336 420 Gunnar Bäck, VD - El-forest AB, tel. 0703-044805 För videomaterial för TV- och filmproduktion om Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier. Informationen är sådan som AB Volvo (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappers¬marknaden. Informationen lämnades till media för offentliggörande 20090527 kl 11.00.