Volvokoncernen lanserar en onlinetjänst för grön pendling

Volvokoncernen lanserar Commute Greener, en ny onlinetjänst som hjälper pendlare att bli mer miljömedvetna. Tjänsten nås via mobiltelefonen eller en webbplats på Internet och pendlaren kan snabbt se hur mycket utsläppen av koldioxid minskar vid till exempel samåkning. Volvos hemstad Göteborg blir först i världen med att beställa tjänsten till sina anställda.

När pendlaren har laddat ner applikationen, till exempel från iPhones App Store, kan mobiltelefonen användas till att registrera vilka färdsätt som används för resor till och från arbetet. Datorprogrammet räknar ut hur mycket koldioxid som släpps ut vid olika färdsätt, till exempel bil, tåg, buss, båt eller cykel. Tjänsten ger också ett socialt nätverk för utbyte av erfarenheter och för tävlingar mellan kollegor, vänner och familjemedlemmar om hur mycket du kan minska koldioxidutsläppen. ”Våra tester visar att individer snabbt kan minska sina koldioxidutsläpp med mer än 30 procent med hjälp av Commute Greener”, säger Magnus Holmqvist på Volvo IT. Commute Greener har redan börjat användas inom Volvokoncernen. Nu ska samma verktyg även göra det möjligt för 2000 anställda inom Göteborgs Stad att urskilja det mest effektiva och miljövänliga sättet att pendla i olika situationer och att förändra sina pendlingsvanor. ”Commute Greener är ett verktyg som stadens anställda kan använda för att föregå med gott exempel när det gäller att förverkliga stadens miljömål”, säger Eva Rhodin som ansvarar för Trafikkontorets arbete med att öka efterfrågan på hållbara transporter. Commute Greener är också en viktig del i Volvos övergripande miljöarbete. ”Volvo har arbetat med miljöhänsyn sedan 1972. Nu ser vi det som en viktig uppgift att engagera individer”, säger Niklas Gustavsson, ansvarig för miljöfrågor och myndighetskontakter på AB Volvo. Tekniken bakom Commute Greener ligger helt i linje med FN:s initiativ när det gäller klimatförändringarna. ”FN har tydligt uttryckt att innovation och teknik spelar en viktig roll. Regler och överenskommelser spelar en annan viktig roll. Men i slutänden är det de val som du och jag gör som verkligen kan göra skillnad”, säger Niklas Gustavsson. För närvarande kan privatpersoner ladda ner Commute Greener som en applikation för mobiltelefoner av märket iPhone. För att kunna ladda ner programmet till andra mobiltelefoner krävs att en stad, ett företag eller en organisation har beställt tillgång till tjänsten för sina invånare, kunder eller medarbetare. På webbplatsen http://www.CommuteGreener.com finns mer information. Videomaterial för TV finns på: http://www.thenewsmarket.com/volvogroup/ Pressbilder finns i koncernens bildbank (http://imagegallery.volvogroup.volvo.se/) under Select Main Category / Press images eller via direktlänk. 2009-11-24 Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Anders Vilhelmsson, Volvo IT, tel 031- 322 38 79 Jan Strandhede, Volvo IT, tel 031-323 37 15 För videomaterial för TV- och filmproduktion om Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier. Informationen är sådan som AB Volvo (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappers¬marknaden. Informationen lämnades till media för offentliggörande 20091124 kl 08.00.