• AB Volvo/

Volvokoncernen och Daimler Truck tecknar bindande avtal om samriskföretag för att utveckla en mjukvarudefinierad fordonsplattform

• Volvokoncernen och Daimler Truck har undertecknat ett bindande avtal om att etablera ett nytt 50/50 samriskbolag som ska utveckla en mjukvarudefinierad fordonsplattform och påskynda transformationen i branschen.
  • Det nya företaget ska etablera en branschstandard och kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg.
  • Parternas gemensamma mål är att utveckla ett operativsystem för lastbilar och genom det nya samriskbolaget erbjuda tekniskt- och varumärkes obundna produkter till andra originaltillverkare av kommersiella fordon.
  • Volvokoncernen och Daimler Truck kommer att förbli konkurrenter inom alla andra områden och kommer fortsatt fokusera på självständiga produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive respektive differentierande digitala kunderbjudanden.

Som meddelats i maj i år har Volvokoncernen och Daimler Truck för avsikt att bilda ett samriskföretag för att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett operativsystem för lastbilar, som ska utgöra grunden för framtida mjukvarudefinierade kommersiella fordon. De två branschledande företagen har nu undertecknat ett bindande avtal om att etablera samriskbolaget och arbetar nu med att starta upp företaget som kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg.

Den nya fordonsplattformen kommer att göra det möjligt för Volvokoncernen och Daimler Truck samt andra potentiella framtida kunder till samriskföretaget att tillhandahålla fristående digitala fordonsfunktioner i sina produkter.

Leder den digitala omvandlingen
– Undertecknandet av det här avtalet visar vårt gemensamma engagemang för att leda den digitala omvandlingen av vår bransch. Mjukvaran och hårdvaran från det här nya bolaget kommer att vara avgörande för att uppnå aldrig tidigare skådade nivåer när det kommer till säkerhet, komfort och effektivitet för våra kunder, säger Karin Rådström, vd för Daimler Truck.

Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, tillägger: – Vi ska tillsammans omvärdera mjukvaruarkitekturen och bana väg för en ny era av självoptimerande lastbilar. Vi tar bort komplexiteten för att möjliggöra nya nivåer av uppkoppling, säkerhet och effektivitet samt prestandaoptimering för våra kunder. Det är ett revolutionerande gensvar på utmaningarna i vår omvärld och vi är stolta över att kunna sätta branschstandarden.

Samriskföretaget kommer att arbeta med specifikation och upphandling av centraliserade högpresterande styrenheter som är kapabla att hantera stora mängder data och är avsedda för kommersiella fordon. Det nya företaget kommer att utveckla ett operativsystem och verktyg som andra fordonstillverkare kan använda som en bas för att utveckla sina egna digitala fordonsfunktioner. Detta kommer att separera utvecklingscyklerna för programvara och hårdvara och göra det möjligt för kunder att köpa och uppdatera digitala applikationer trådlöst över nätet, vilket i slutänden blir mer effektivt och förbättrar upplevelsen för kunden.

Volvokoncernen och Daimler Truck kommer att förbli konkurrenter och fortsätta att differentiera sina kompletta produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive sina respektive digitala lösningar.

Transaktionen för samriskbolaget förväntas slutföras under första halvåret 2025 under förutsättning att alla nödvändiga myndighetsgodkännanden erhålls.

28 oktober 2024

Länk till högupplösta bilder

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta:
Claes Eliasson, Volvokoncernens presschef
press@volvo.com

För mer information, gå till volvogroup.se
För löpande uppdateringar, följ oss på X: @volvogroupse

Volvokoncernen bidrar till ett ökat välstånd genom att erbjuda transport- och infrastrukturlösningar som lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och motorer för marina och industriella applikationer samt finansiering och tjänster som ökar kundernas drifttid och produktivitet. Volvo grundades 1927 och är i dag drivande i utvecklingen av framtidens hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har fler än 100,000 medarbetare och kunder på närmare 190 marknader. 2023 uppgick nettoförsäljningen till cirka 553 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm.