Volvos VD och koncernchef får pris för främjande av svensk teknikindustri

Idag, den 5 maj, tilldelas Leif Johansson, Volvos VD och koncernchef, Mekanprismat vid arbetsgivarorganisationen Teknikföretagens stämma i Stockholm. Mekanprismat är en prestigefylld utmärkelse som delas ut till personer som gjort viktiga insatser för svensk teknikindustri.

Det finns idag tio Mekanprismor som innehas av Leif Johansson (2009), Lennart Nilsson (2009), Peter Wallenberg (2007), Clas Åke Hedström (2006), Gunnar Randholm (2003), Knut Jacobsson (2002), Anders Scharp (2000), Gunnar L Johansson (1999), H.M. Konung Carl XVI Gustaf (1998) och Björn Svedberg (1994). Gustaf Larsson, en av Volvos grundare, tilldelades Mekanprismat 1962.

”Det är med stor ödmjukhet och med stor tacksamhet som jag blir en del i ett fint sällskap. I Sverige finns en industriell bas, en teknikkunskap och en internationell kompetens som vi ska vara riktigt stolta över”, säger Leif Johansson.

Leif Johansson tog sin civilingenjörsexamen vid Chalmers Tekniska Högskola 1977. Han fick sitt första VD-uppdrag inom Husqvarna Motorcyklar och blev sedan VD för Facit. Därefter arbetade han som VD och koncernchef inom Electrolux. Leif Johansson utsågs till Volvos VD och koncernchef 1997.

2009-05-05

För ytterligare information, vänligen kontakta Anders Vilhelmsson, presskontakt, AB Volvo, tel 031-322 38 79.

För videomaterial för TV- och filmproduktion om Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Informationen är sådan som AB Volvo (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappers¬marknaden. Informationen lämnades till media för offentliggörande 20090505 kl 17.00.