AB Wilh. Becker avyttrar affärsområdet Becker Acroma till The Sherwin-Williams Company

Report this content

Höganäs, Sverige, 24 Maj, 2010 AB Wilh. Becker har tecknat avtal om att avyttra affärsområdet Becker Acroma till The Sherwin-Williams Company, ett bolag som är noterat på New York Stock Exchange (NYSE:SHW). Affären beräknas slutföras under tredje kvartalet 2010, efter regulatoriska godkännanden. Becker Acroma, med huvudkontor i Märsta norr om Stockholm, Sverige, är en av de största tillverkarna inom industriell ytbehandling av trä och tekniskt ledande inom vattenburna-, UV-härdande och övriga ytbehandlingar av trä. Produkterna används i tillverkningen av snickerier, köksluckor, möbler och golv och säljs direkt eller genom distributörer. Becker Acroma har cirka 900 medarbetare och omsätter över 2,1 miljarder kronor. – Vi är väldigt nöjda med att avyttra Becker Acroma till just The Sherwin-Williams Company. Becker Acroma har med sina engagerade medarbetare runt om i världen varit en betydelsefull del av Beckers. Vi är väl bekanta med Sherwin-Williams och jag är övertygad om att Becker Acromas anställda, kunder och övriga intressenter kommer att gynnas av att sälla sig till Sherwin-Williams-familjen, säger Jenny Lindén Urnes, ägare och styrelseordförande i AB Wilh. Becker. – Vi är glada över att kunna välkomna det välansedda bolaget Becker Acroma och dess anställda till Sherwin-Williams-familjen, säger Christopher M. Connor, styrelseordförande och VD i The Sherwin-Williams Company. Efter transaktionen kommer AB Wilh. Becker att bestå av två affärsområden – Becker Industrial Coatings och ColArt – med mer än 3 000 anställda globalt och en omsättning på över 6 miljarder kronor. Becker Industrial Coatings ligger i framkant på världsmarknaden för bandlackering, speciallacker för industriell utrustning och ytbehandlingslösningar för mobiltelefoner och andra mobila apparater. ColArt är ojämförligt världsledande inom konstnärsmaterial och äger fyra av världens tio främsta varumärken inom detta marknadsområde. – Den här affären är strategiskt riktig för båda parter. Becker Acroma kommer att bidra till The Sherwin-Williams Companys internationella expansion, och Beckers kommer att kunna fokusera energi och resurser på de återstående två affärsområdena Becker Industrial Coatings och ColArt, vilka därmed kan stärka sina världsledande positioner. Becker Acroma är ett framstående bolag med stor potential och i takt med att branschen för industriell ytbehandling av trä konsolideras kände vi att Sherwin-Williams är ännu bättre positionerade för att kunna tillvarata bolagets framtida potential. AB Wilh. Becker kommer efter avyttringen att befinna sig i sin starkaste finansiella position någonsin, vilket ger oss möjlighet att aktivt tillvarata de möjligheter vi ser inom Becker Industrial Coatings och ColArt, säger Erik Urnes, VD och koncernchef AB Wilh. Becker. AB Wilh. Becker, grundat 1865, är ett privatägt bolag genom Lindéngruppen AB och en etablerad världsledare inom specifika marknader för lackering, industriell ytbehandling och konstnärsmaterial. The Sherwin-Williams Company grundades 1866 och är världsledande inom tillverkning, utveckling, distribution och försäljning av lacker och relaterade produkter till den professionella, industriella och kommersiella marknaden samt till privatkunder. SEB Enskilda agerar finansiell rådgivare åt AB Wilh. Becker under transaktionen. För mer information, vänligen kontakta: Erik Urnes, VD och koncernchef i AB Wilh. Becker, tel: +46 42 33 85 09