• Abaris/

Abaris förstärker sitt management. Bo Nordlander tillträder som ny VD och koncernchef. Abaris är leverantör av systemlösningar för värdepappersmarknaden. De senaste åren har denna marknad genomgått stora förändringar och internationaliseringen går allt snabbare. Marknadens efterfrågan på snabba, väl fungerande system för handel med aktier och optioner ökar explosionsartat. -I somras förstärkte Abaris ägargruppen genom att IDI och IT Provider gick in som delägare och nu skapar vi också ett starkt managementteam, säger Erik Tobieson grundare och tidigare koncernchef. Vi tar nu nästa steg i expansionen, och vi ser med stor tillfredsställelse att vi lyckats locka till oss Bo Nordlander. Siktet är en börsnotering. Bo Nordlander har närmare tjugo års erfarenhet från marknadsföring- försäljning och utveckling av IT baserade lösningar för Bank- och Finansmarknaden. Bo har under de senaste nio åren varit verksam inom Entra AB där han under det senaste 1,5 året innehaft rollen som koncernchef och CEO. Bo har under sin tid vid Entra AB innehaft olika ledande roller inom produktrelaterade verksamheter och deras expansion till den Europeiska marknaden. Entra AB noterades vid Stockholmsbörsen i februari 1997 och blev börsvinnare 1998. - Jag ser en enorm potential i Abaris och dess kundmarknad både i Sverige men även internationellt. Jag ser med glädje fram emot att lotsa Abaris i bolagets nästa utvecklingssteg och därmed få bidra dels med min internationella erfarenhet och dels min erfarenhet att leda ett börsnoterat bolag, säger Bo Nordlander tillträdande koncernchef i Abaris. Erik Tobieson har utnämnts till vice styrelseordförande och kommer att koncentrera sig på strategi och affärsutveckling. Styrelseordförande är Jacob Palmstierna. För ytterligare information kontakta: Erik Tobieson, telefon: 08 - 555 178 50, 070-778 10 01 tobieson@abaris.se Abaris styrelse: Jacob Palmstierna, Styrelseordförande, fd Styrelseordförande MeritaNordbanken Erik Tobieson, vice Styrelseordförande och en av grundarna Carl Palmstierna, VD IDI AB, fd partner Goldman Sachs Johan Hernmarck, VD och grundare IT Provider Sören Jansson, VD IDA Systems AB Sören Olausson, Styrelseledamot och grundare av Mynta Management & IT AB Cissela Benestam, Personalrepresentant Abaris Suppleanter: David Holm-Ovrén, Analytiker IDI AB Magnus Agervald, Analytiker IDI AB Mikael Sundström, tf VD AbarisDigiPort OY och en av grundarna Henric Forsberg, Personalrepresentant Abaris Om IDI: Industrial Development & Investment (IDI) startade sin verksamhet i januari 1998 och förfogar över en fond på en miljard kronor för industriella investeringar. Bland investerarna finns 4:e och 6:e AP- fonden, Lundbergsgruppen, KF/KF Invest och SEB/Trygg-Hansa. IDIs investeringsstrategi innebär ett aktivt deltagande i utvecklingen av de bolag som ingår i företagsportföljen, bl.a. genom styrelserepresentation. Bland styrelseledamöter och rådgivare finns ett tvärsnitt av kompetens inom svenskt näringsliv representerat bl.a. av Christer Zetterberg, Gustaf Douglas, Salvatore Grimaldi. Fredrik Lundberg, Berthold Lindqvist, Berndt Magnusson, Björn Algkvist och Melker Schörling. För mer information se www.idiab.se. Om IT Provider: IT Provider är Nordens ledande riskkapitalbolag och incubator med mer än 40 portföljbolag och drygt 25 IPOs och industriella utförsäljningar. IT Provider är 20 partners och senior advisors som har mycket bred erfarenhet inom IT-industrin och ett brett internationellt nätverk. Våra nuvarande investeringar är främst inom trådlös- och bredbandskommunikation, mjukvaror och nya media. För mer information se www.itprovider.com Om Abaris: Abaris bildades 1991 ur affärsidén att leverera unika system för finansmarknadens skiftande behov, och är en av de marknadsledande systemleverantörerna inom IT för Bank och Finans i Norden. Abaris erbjuder systemlösningar för värdepappersmarknaden med specialitet inom Transaction Management samt Asset Management. Erbjudandet innefattar hela systemlösningar, produkter, konsulttjänster samt även outsourcing av värdepappersavveckling. Det senare genom bolaget Abaris NetSet AB. Företaget har ca 125 medarbetare och kontor i Stockholm, Gävle, Västerås och Helsingfors. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/03/20010103BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/03/20010103BIT00410/bit0002.pdf