Opstock köper back- och middle officelösning från Abaris

Opstock köper back- och middle officelösning från Abaris Opstock investerar i att utveckla sin värdepappersadministration avseende back- och middle office och skall därför implementera systemlösningen AbaSecurities från Abaris. AbaSecurities stödjer hela affärsprocessen för fondkommissionärer, fondförvaltare och kapitalförvaltare. - Efter att framgångsrikt genomfört ett antal systemleveranser på den finska finansmarknaden är vi stolta och glada över att få förtroendet att även få leverera AbaSecurities till Opstock Ltd., säger Bo Nordlander, verkställande direktör för Abaris. Opstock Ltd. grundades 1990 och utgör verksamhetsområdet Investment Banking inom OKO Bank som är ett listat på HEX i Helsingfors. Opstock är medlem av HEX, Stockholmsbörsen samt Eurex. Opstock Asset Management har ca EUR 7 miljarder i förvaltat kapital. Opstock ebjuder även tjänster inom Corporate Finance. OKO-koncernen består av affärsbanken OKO samt dotterföretagen Okopankki Oyj, Opstock Ab, OKO Venture Capital Ab och utländska representationer. Abaris bildades 1991 ur affärsidén att leverera unika lösningar för finansmarknadens skiftande behov, och är en av de marknadsledande systemleverantörerna inom IT för Bank och Finans i Norden. Abaris har kontor i Stockholm och Helsingfors och har ett 70-tal medarbetare. Systemplattformen AbaSecurities innehåller funktioner för att stödja hela affärsprocessen från front office, via middle- och back office till clearing/settlement för fondkommissionärer, fondförvaltare och kapitalförvaltare. Abaris har ett antal ledande kunder i Norden och har, förutom med Opstock, under 2003 tecknat avtal med SkandiaBanken, NeoNet och Nordnet om leverans av AbaSecurities. 2003-10-24 Bo Nordlander, CEO Abaris AB Tel: +46 8 587 148 00 bo.nordlander@abaris.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/24/20031024BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/24/20031024BIT00270/wkr0002.pdf