ABAS Protects arkitektritade grindar väcker uppmärksamhet

Report this content

I ett nyligen avslutat projekt har arkitektritade grindar från ABAS Protect installerats vid en anläggning hos ett svenskt tillverkningsföretag. I samarbete med arkitektbyrån Semrén & Månsson och entreprenören AF Gruppen har en specialutformad motoriserad slaggrind tillverkats och installerats. Dessa nya samarbeten och specialutformade områdesskyddslösningar öppnar nya möjligheter för ABAS Protect.

Semrén & Månsson fick uppdraget att utforma den nya anläggningen inklusive områdesskydd och grindar. Man beskrev hur fasaden på grinden skulle utformas och föreskrev att grinden skulle vara en slaggrind från ABAS Protect. Den stora grinden, tio meter hög och nästan åtta meter bred, skulle installeras i en murad fasad med begränsat utrymme intill väggar, varför även den kraftfulla motorn krävde en speciallösning. ABAS Protect har utvecklat och tillverkat grinden enligt arkitekternas ritningar och önskemål, där även AF Gruppen tillfört praktiska råd i utvecklingsarbetet.

”ABAS Protect var mycket lyhörda och tillmötesgående i projektet. Alexander på ABAS konstruktionsavdelning kunde omvandla arkitekternas ritningar till en väl fungerande grind. Trots att det fanns vissa fysiska utmaningar med den murade inramningen, fick vi till installationen enligt plan”, berättar Peter Strömberg, produktionschef på AF Bygg Väst AB.

ABAS Protects motoriserade slaggrindar är mycket pålitliga grindar som kan specialutformas efter kundernas olika behov och önskemål. Kundanpassade och arkitektritade specialprojekt kan vara ett nytt och växande affärsområde för ABAS Protect.

Läs mer om ABAS Protect på www.abas.se

Frågor besvaras av:
Tobias Hendén, Försäljningschef på 0761-37 09 37 eller tobias@abas.se
Maria Christensson, COO/CFO på 0733-73 25 22 eller maria@abas.se

ABAS Protect AB
Gislavedsvägen 3
514 93 Ambjörnarp
info@abas.se
www.abas.se

ABAS Protect erbjuder smarta områdesskydd för alla typer av offentliga förvaltningar och industrier. Företagets produkter och tjänster skapar trygghet och förhöjer intrycket av det inramade området. Företaget AB Ambjörnarps Stängselfabrik grundades 1925. Under snart 100 år har ABAS levererat högkvalitativa stängsel och grindar, alltid med kunden i fokus. Företaget utvecklar, tillverkar och levererar områdesskydd i olika skyddsklasser med höga krav på kvalitet och driftsäkerhet till industrier, ambassader, byggarbetsplatser och säkerhetsobjekt såsom kärnkraftverk och fängelser. ABAS Protect erbjuder trygg inramning med omtanke och har fortfarande sin verksamhet i Ambjörnarp. Företaget är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1 november 2022.

Taggar:

Citat

ABAS Protect var mycket lyhörda och tillmötesgående i projektet. Alexander på ABAS konstruktionsavdelningen kunde omvandla arkitekternas ritningar till en väl fungerande grind. Trots att det fanns vissa fysiska utmaningar med den murade inramningen, fick vi till installationen enligt plan.
Peter Strömberg, produktionschef på AF Bygg Väst AB