Kvartalsrapport Q2 2024

• Vinstmarginal uppgick till 4,23 %
  • Rörelseresultat per aktie före utspädning uppgick till 0,16 kr

Händelser under kvartalet

• Tobias Hendén har anställts som ny försäljnings- och exportchef, ett steg i bolagets exportsatsning.
  • I ett samarbete med arkitektbyrån Semrén & Månsson och entreprenören AF Gruppen har en specialutformad motoriserad slaggrind konstruerats och levererats till en ny anläggning hos ett svenskt tillverkningsföretag.

Händelser efter periodens utgång

• Som ett ytterligare led i bolagets exportsatsning har en Sales Development Manager anställts i Polen. Elzbieta Kociolek påbörjade sin anställning den 1 juli.

VD-ord
Under andra kvartalet 2024 har vi fortsatt att bygga en stabil bas som ska ge oss möjligheten att lyfta verksamheten ytterligare framöver. Vi har tagit viktiga steg för att stärka vår konkurrenskraft och skapa förutsättningar för tillväxt, både på våra befintliga marknader och internationellt.

Vår orderingång under första kvartalet var något lägre än samma period förra året, vilket var väntat med tanke på byggkonjunkturen. Detta har i sin tur påverkat vår fakturering under det andra kvartalet. Vi har dock inte låtit detta påverka vår verksamhet, utan har fokuserat på att stärka vår bruttomarginal genom att implementera nya inköpskanaler och samarbeta med nya transportörer. Dessa åtgärder är en del av vår strategi att öka lönsamheten på sikt.

Vi har förstärkt vår försäljningsorganisation med en ny försäljningschef med stor erfarenhet av försäljning inom Europa samt en Sales Development Manager med särskilt ansvar för Polen och Centraleuropa. Vår satsning har redan börjat bära frukt, med de första orderna från Färöarna och Danmark.

Industrisegmentet har visat stabilitet och presterar i linje med föregående år, vilket ger oss en stark grund att bygga vidare på, däremot har byggsegmentet fortsatt att vara utmanande och visar nästan ingen aktivitet. Räntesänkningar och en förbättrad konjunktur kan bli avgörande faktorer för att återuppliva byggsegmentet.

Ett segment som ökat under de första sex månaderna är försäljning till samhällskritiska högsäkerhetsobjekt, såsom order till Försvarsmakten och Polismyndigheten samt andra projekt inom skydd av viktig infrastruktur. Detta segment har blivit en allt viktigare del av vår verksamhet och utgör nu cirka 9% av vår totala försäljning, upp från tidigare 2%.

Inför tredje kvartalet 2024 kommer vårt fokus att ligga på att ytterligare stärka försäljningen på befintliga marknader samt att optimera vår logistik. Tillsammans med våra medarbetare och partners är vi övertygade om att vi byggt en stark grund för framtiden. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa mot tillväxt och framgång.
Niclas Johansson, VD ABAS Protect

Kort om ABAS
ABAS Protect utvecklar, tillverkar och säljer områdesskydd framför allt till industrin, offentliga förvaltningar, men även till privatpersoner. Bolaget har en tillverkningsenhet i Polen, men huvudkontoret med montering och viss tillverkning ligger i Ambjörnarp, strax utanför Tranemo.

ABAS Protect kännetecknas av en hög innovationskraft och med en ambition i att ligga i framkant av produkt- och tjänsteutveckling. Allt mer digitala lösningar utvecklas i branschen. Detta innebär en ökad säkerhet men samtidigt en bättre möjlighet att styra och kontrollera trafik samt tillgänglighet till området. Den nya tekniken i kombination med bolagets nästan hundraåriga erfarenhet, av vad som kallas fysiskt områdesskydd, ger en tyngd och en stabilitet i bolaget.

Finansiell översikt

514 93 Ambjörnarp
info@abas.se
www.abas.se

ABAS Protect erbjuder smarta områdesskydd för alla typer av offentliga förvaltningar och industrier. Företagets produkter och tjänster skapar trygghet och förhöjer intrycket av det inramade området. Företaget AB Ambjörnarps Stängselfabrik grundades 1925. Under snart 100 år har ABAS levererat högkvalitativa stängsel och grindar, alltid med kunden i fokus. Företaget utvecklar, tillverkar och levererar områdesskydd i olika skyddsklasser med höga krav på kvalitet och driftsäkerhet till industrier, ambassader, byggarbetsplatser och säkerhetsobjekt såsom kärnkraftverk och fängelser. ABAS Protect erbjuder trygg inramning med omtanke och har fortfarande sin verksamhet i Ambjörnarp. Företaget är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1 november 2022.