Nyemissionen i ABAS Protect avslutad

Report this content

Tisdag den 18 oktober 2022 avslutades teckningstiden i ABAS Protect AB:s nyemission om 1 000 000 Units. Emissionen tecknades till drygt 75 procent vilket innebär att bolaget tillförs 9,4 MSEK, inför notering på Spotlight Stock Market. Emissionen tecknades av cirka 150 nya investerare vilket innebär att bolaget har 175 aktieägare vid notering på marknadsplatsen. Handeln i ABAS:s aktie inleds den 1 november 2022 och handel i teckningsoptionerna inleds så fort de blivit registrerade hos Bolagsverket, dock tidigast den 1 november 2022.

VD Tomas Karlsson kommenterar:

”Vi har under teckningstiden mött ett stort antal investerare på olika aktieträffar runt om i södra Sverige och fått ett väldigt positivt mottagande av dessa, med mycket relevanta frågor och tillmälen. De som satt sig in i bolaget har verkligen förstått vilka möjligheter vi har att växa vidare både i Norden och norra Europa. Tyvärr är humöret hos de flesta investerare inte på topp efter den hysteri på nya bolag som noterat sig de senaste åren och inte kunnat leva upp till förväntningarna. Som VD för ABAS har jag stora förhoppningar på den framtida utvecklingen, vilket jag delar med flera av våra anställda som valt att bli aktieägare, vilket är extra roligt. Nu är det full fart att iordningställa de nya lokaler vi förvärvade i somras så dessa kan bli klara för produktion i början av 2023. Med den nya tillverkningsenheten ska vi kunna fortsätta att växa och leverera till kunderna det de efterfrågar i rätt tid.”

Emissionen tecknades till cirka 9,4 MSEK inklusive på förhand ingångna teckningsförbindelser om 5,4 MSEK, motsvarande en teckningsgrad på cirka 75 procent. Totalt kommer 751 582 nya aktier att emitteras och ABAS Protect tillförs 9,4 MSEK före emissions- och noteringskostnader, vilka uppskattas till cirka 1,3 MSEK. Bolagets styrelse har beslutat om tilldelning av aktier till samtliga som tecknat sig i emissionen. Avräkningsnotor kommer att skickas ut till de som tecknat sig under  dagen. Sista dag för betalning av avräkningsnotan är tre bankdagar efter avräkningsnotans datering. Tecknare som inte erlagt betalning i tid kan inte garanteras att få sina aktier levererade i tid till första handelsdag.

Första handelsdag

Första dag för handel i ABAS Protects aktie är planerad till den 1 november 2022. Handel i teckningsoptionerna kommer att inledas så snart dessa registrerats på Bolagsverket, dock tidigast den 18 november 2022. Handeln i aktierna kommer igång på angiven dag genom aktielån av huvudägaren Sävshult Invest AB.

Denna information är sådan information som ABAS Protect AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2022.

För mer information om ABAS Protect AB, vänligen kontakta:

VD Tomas Karlsson
tomas@abas.se

Kort om ABAS Protect AB

ABAS Protect utvecklar, tillverkar och säljer områdesskydd framför allt till industrin, offentliga förvaltningar, men även till privatpersoner. Bolaget har en tillverkningsenhet i Polen, men huvudkontoret med montering och viss tillverkning ligger i Ambjörnarp, strax utanför Tranemo.

ABAS Protect kännetecknas av en hög innovationskraft och med en ambition i att ligga i framkant av produkt- och tjänsteutveckling. Allt mer digitala lösningar utvecklas i branschen. Detta innebär en ökad säkerhet men samtidigt en bättre möjlighet att styra och kontrollera trafik samt tillgänglighet till området. Den nya tekniken i kombination med bolagets nästan hundraåriga erfarenhet, av vad som kallas fysiskt områdesskydd, ger en tyngd och en stabilitet i bolaget.

Bolaget har de senaste åren levererat en stabil tillväxt med lönsamhet och står nu inför en utbyggnad av både tillverkningsenheterna i såväl Ambjörnarp som i Polen. Ambitionen är att expandera dels i Sverige, dels i övriga Skandinavien och Norra Europa. En tillväxt som i första hand ska ske organiskt

med befintligt produktsortiment och lönsamhet, men som även kan ske via förvärv.