ABAX lanserar Fair Bilförsäkring i Norge

Läs original

ABAX i Sverige lanserade i november 2023 Fair Bilförsäkring, en innovativ kommersiell bilförsäkring med ambitionen att expandera till flera länder. Som en del av denna strategi expanderas nu Fair även till den norska marknaden. Fair representerar en banbrytande, datadriven teknologisk innovation inom kommersiell bilförsäkring.

Genom att dra nytta av omfattande dataanalyser kan Fair optimera försäkringspremierna för företags bilparker på ett rättvist sätt. Detta möjliggör skräddarsydd prissättning och personliga erbjudanden baserade på faktiskt körbeteende. Initialt kommer Fair Bilförsäkring att lanseras för ABAXs norska kunder, som omfattar över 200 000 fordon utrustade med digitala körjournaler.

Med vetskapen att 40 procent av alla personskador i trafiken sker under arbetstid strävar Fair efter att hjälpa kunderna att förstå och minska trafiksäkerhetsriskerna. Exempelvis erbjuder Fair månatliga transparenta rapporter om företagens trafikbeteende, vilket ger kunderna en tydlig översikt över utvecklingen samt specifika tips på hur de kan minska risken för olyckor bland sina anställda.

"Fair grundades med visionen att bilförsäkring kan bli mycket bättre. Med våra datadrivna insikter kan vi erbjuda skräddarsydda lösningar för alla våra potentiella kunder. Vi beräknar försäkringspremien baserat på hur fordonen används, och vår erfarenhet från lanseringen i Sverige visar på betydande besparingar för våra kunder," säger Jørgen Johansson Skalleberg, VD för Fair Insurance.

För att leverera på sitt löfte om en transparent och rättvis bilförsäkring använder Fair prediktiv riskinsikt i samarbete med Greater Than. Försäkringsgivare för Fair är Eir, ett heldigitalt försäkringsbolag som tillhandahåller försäkringskapacitet och skadehantering till Fairs teknologiska plattform.

"Denna typ av innovativa lösningar visar hur relevant mobilitetsdata kan användas för att accelerera affärsutveckling och samtidigt leverera stort värde för våra kunder. Det unika med Fair är att kunderna själva kan påverka sin risk och försäkringskostnad i realtid. Detta är en del av vår strategi att erbjuda värdedrivna tjänster baserade på faktiska data," säger Emma Dyga, VD för ABAX-koncernen.

För mer information kontakta Head of MarCom Lin Nordström

tel: 0733 99 33 86 e-mail: lin.nordstrom@abax.com

ABAX är ett av Europas största telematikföretag och hjälper företag att få kontroll över fordon, maskiner och verktyg. ABAX lösningar minskar mobilitetskostnader, främjar hållbarhet och optimerar effektivitet – det vill säga SMART MOBILITY. Huvudkontoret ligger i Larvik och är representerat i Europa med över 300 anställda i Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Polen och Storbritannien. Genom avancerade tekniska lösningar har ABAX över 500 000 spårade mobila tillgångar med över 40 000 kunder i Europa.