Höjdpunkter från företagets sociala ansvar 2021 | ABAX

Läs original

2021 var ännu ett besvärligt år, men vi lyckades fortsätta utveckla ABAX CSR- och hållbarhetsarbete och på så sätt bidra till en bättre och grönare värld.

Tillsammans med WeForest och våra kunder, planterade vi 70 000 nya träd

Vi har förbundit oss att varje år plantera ett träd för varje nytt abonnemang på våra tjänster, och under 2021 lyckades vi plantera 70 000 träd för våra kunders räkning. Vi är mycket stolta över att möjliggöra effekten av mer än 13 000 träd för vårt försäkringssamarbete med ZEGO samt 24 000 för vår avfallshanteringspartner REEN.

Vi kommer att fortsätta samarbetet och trädplanteringen med WeForest under hela 2022 och ser fram emot att se resultatet.

Omställning till elektrisk intern fordonspark

Under 2021 har vi fortsatt vårt arbete att ställa om till en helelektrisk fordonspark. Vi hoppas kunna ställa om till en helelektrisk fordonspark bland våra anställda till 2023. Entusiasmen att ställa om har varierat markant mellan våra olika regioner med en del mycket engagerade i omställningen, medan andra är ganska skeptiska och motvilliga.

Vi ser fram emot att dela minskningarna av våra scope 1 & 2-utsläpp senare under första kvartalet för att öka entusiasmen kring detta initiativ.

En grönare leveranskedja

Vi har gjort många saker under 2021 som har medfört att vi har tagit steg mot en grönare leveranskedja.

• Smart Connect: Framtidens telematik är här. Via vår plattform och tillsammans med OEM-installerad hårdvara, kan telematik nu aktiveras utan att en elektronisk enhet från en tredje part behövs. Detta är revolutionerande inom telematikområdet och minskar leveranskedjans utsläpp tiofaldigt samtidigt som det förbättrar hur entreprenörer rapporterar om sina utsläpp.
  • I de fall vi behöver hårdvara för att möjliggöra telematik, i allmänhet på äldre maskiner, har vi ägnat tid åt att undersöka alternativa material och leverantörer som kan hjälpa oss att nå våra mål för en grön leveranskedja. Håll utkik efter mer information om detta under de närmaste månaderna.

Uppstädning i naturen

2021 sponsrade vi saneringen av 1 miljon PET-plastflaskor från naturen, genom Empowers projekt i Ghana och Trash Mongers i Nigeria.

För att ytterligare uttrycka vårt engagemang för saken, gick våra anställda ut på gatorna för lokal skräpplockning den 22 september. I sju städer samlades 370 kg skräp in av 300 anställda. Detta var vårt andra årliga evenemang till stöd för World Clean Up Day och vi planerar att fortsätta stödja detta initiativ igen under 2022.

Vi brinner för att ge anställda möjligheter att känna sig engagerade och hitta ett syfte på arbetsplatsen. Att uppmuntra deltagande i aktiviteter som har en positiv inverkan på miljön eller samhället är ett sätt på vilket vi gör detta.

Diversifierad ledningsgrupp

Vi har alltid hyllat diversifiering på vår arbetsplats, och kan stoltsera med 19 nationaliteter representerade i åtta länder i åldern 21-68 år. Men könsfördelningen 2020 visar att bara 22 % av chefspositionerna innehades av kvinnor, utan någon i en högre chefsbefattning.

Det senaste året har vi utökat ledningsgruppen och 25 % av vår ledningsgrupp består nu av kvinnor. Vi ser fram emot att dela våra uppdaterade siffror om företagsdiversifiering i vår hållbarhetsrapport för 2021, som kommer i slutet av första kvartalet.

Kontakt:
Sandra Lindberg, Corporate Communication Director
E-post: sal@abax.no

Allan Kosik, Marketing Manager
E-post: allan.kosik@abax.no

ABAX är Europas näst största telematikföretag och en av de största aktörerna inom IoT. ABAX Global Networks består idag över 43 000 kunder med mer än 500 000 abonnemang - och växer ständigt.

Vi ligger i framkant på marknaden med tjänster som länkar företagens tillgångar. Vårt uppdrag är att hjälpa kunderna att driva sin verksamhet smartare. Våra lösningar gör det lättare att öka effektiviteten, följa lagar och regler samtidigt som kundernas lönsamhet ökar. Vi utvecklar vår egen linje av hårdvara, firmware och programvara; bundna i en öppen plattform, ansluten till ABAX Global Network. Enthusiastic, Innovative och Sustainable är kärnan i den upplevelse våra kunder har med ABAX som ger våra kunder en glimt av framtiden med oändliga möjligheter.

På ABAX finns 300 anställda fördelade mellan försäljning, kundservice, marknadsföring, administration, kvalitet och produktutveckling. Vi är representerade i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Polen och Storbritannien med huvudkontor i Larvik, Norge.