2007 års stipendiater i produktionsteknik utsedda

2007-10-02 – Inte mindre än fem doktorander har i år tilldelats stipendier ur Alde Nilssons ABB-stiftelse för forskning inom produktionsteknik. Doktoranderna är Marcus Bjelkemyr, Kungliga Tekniska Högskolan, Joakim Storck, Högskolan i Dalarna, Veronica Granell, Högskolan i Jönköping, samt Avenir Kobetski och Hugo Flordal, Chalmers Tekniska Högskola.

Stipendierna på 25 000 kronor vardera delades ut den 29 augusti av stiftelsens ordförande Charlotte Brogren vid Swedish Production Symposium i Göteborg.

Alde Nilssons ABB-stiftelse ska genom stipendier stimulera intresset för forskning inom det produktionstekniska området i Sverige. Alde Nilsson var under många år vice verkställande direktör med ansvar för produktion inom Asea, nuvarande ABB. Vid 70-årsdagen hedrades han genom inrättandet av den stiftelse som bär hans namn.

Den belönade forskningen avser vitt skilda områden. Det handlar om metoder för utveckling av tillverkningssystem (Bjelkemyr), Toytas Lean Production-metodik applicerad på stålindustri (Storck), mätning och analys av automationsnivåer (Granell ) samt optimala robotrörelser utan kollisioner och låsningar (Kobetski och Flordal).

Bildtext:
Fr v Marcus Bjelkemyr, Joakim Storck, Veronica Granell, Avenir Kobetski och Hugo Flordal
Foto: Professor Bengt Lennartson, Chalmers.