2008 års ABB-stipendiater i produktionsteknik utsedda

Chalmerister mottar Alde Nilsson-stipendier

2008-09-16 – Tre unga forskare får i år stipendier från Alde Nilssons ABB-stiftelse för forskning inom produktionsteknik. Forskarna är tekn.dr Jörgen Frohm samt doktoranderna Anna Fredriksson och Kristin Andersson. Alla tre är forskarutbildade eller genomgår forskarutbildning vid Chalmers tekniska högskola. Stipendierna på 25 000 kronor vardera kommer att delas ut på Swedish Production Symposia som äger rum i Stockholm i november.

Alde Nilssons ABB-stiftelse skall genom stipendier stimulera intresset för forskning inom det produktionstekniska området. Alde Nilsson var under många år vice verkställande direktör med ansvar för produktion inom ASEA, nuvarande ABB. Vid 70 – årsdagen hedrades han genom inrättande av den stiftelse som bär hans namn.

Den belönade forskningen avser vitt skilda områden. Jörgen Frohm har tagit fram en metod att mäta automatiseringsnivå. Detta skapar förutsättningar för en optimal samverkan mellan människa och teknik. Anna Fredriksson har djupstuderat konsekvenserna på logistik och materialförsörjning vid s.k. outsourcing. Detta ger en grund för rationella outsourcingbeslut.
Kristin Andersson forskar kring styrprogram för produktionssystem. Hon arbetar också med metoder för att återstarta produktionssystem då fel uppstått.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har mer än 115 000 medarbetare.