2009 års ABB-stipendiater i produktionsteknik utsedda

Fem unga forskare får Alde Nilsson-stipendiet

Fem unga forskare får i år stipendier från Alde Nilssons ABB-stiftelse för forskning inom produktionsteknik. Forskarna är doktoranderna Johan Berglund från Chalmers Tekniska Högskola (CTH), Åsa Fasth, CTH; Jessica Bruch, CTH och Tekniska högskolan i Jönköping; Jenny Bäckstrand, CTH och Tekniska högskolan i Jönköping samt Fredrik Sikström, CTH och Högskolan Väst. Stipendierna som är på 20 000 kr vardera kommer att delas ut på Swedish Production Symposium som äger rum i Göteborg 2-3 december. Alde Nilssons ABB-stiftelse skall genom stipendier stimulera intresset för forskning inom det produktionstekniska området. Alde Nilsson var under många år vice verkställande direktör med ansvar för produktion inom ASEA, nuvarande ABB. Vid 70-årsdagen hedrades han genom inrättande av den stiftelse som bär hans namn. Fredrik Sikströms forskning handlar om att använda simulering för att se hur man kan använda mätsignaler från en svetsutrustning och under processens gång justera parametrar. Målet är att få en jämn kvalitet oberoende av störningar. Jessica Bruch forskning handlar om att skapa effektivare informationsflöden inom tillverkande företag. För att en operatör enkelt ska kunna fatta rätt beslut krävs rätt information i rätt tid. På så sätt kan kostsamma stopp i produktionsprocesserna förhindras och företagets effektivitet öka. Jenny Bäckstrand forskar kring att öka konkurrenskraften för tillverkande företag genom att ta ett helhetsgrepp på produktions- och inköpsstrategier. Med rätt nivå av samverkan kan personalresurser bättre användas, vilket kan öka resurseffektiviteten och därmed konkurrenskraften. Åsa Fasth forskar på att minska den icke värdeadderande tiden, främst inom slutmontering, genom att använda en utvecklad metod som på ett strukturerat sätt utför nulägeskartläggning och nylägesanalys genom att främst mäta och analysera automationsnivån. Målet är att uppnå en hållbar produktion och ett effektivt produktionssystem. Johan Berglunds forskning går ut på att effektivisera tillverkningen av pressverktyg till bilindustrin. Genom optimalt användande av skärande bearbetning och minskning av manuell efterbearbetning ska metoder tas fram för att minska den manuella efterbearbetningen och kvalitetssäkringen. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.