3D KPI dashboard gör det enklare att fatta rätt beslut

Nytt visualiseringssystem visar anläggningens nyckelvärden i realtid

2012-10-08 - Nu lanserar ABB en helt ny presentationslösning för industrianläggningar, 3D KPI dashboard, som i realtid och på en användarvänlig touchskärm visualiserar en produktionsprocess alla nyckelvärden. Det innebär att allt från lönsamhet och kostnader till produktionseffektivitet och miljösamt kvalitetsfakta finns tillgängliga i en virtuell 3D-modell av anläggningen.

3D KPI dashboard är ett effektivt verktyg för både ledningsgrupper och driftansvariga. Genom den grafiska presentationen blir trender, behov och flaskhalsar tydliga och gör det lättare att fatta rätt beslut.

Applikationen är också ett viktigt komplement till ABB:s System 800xA och ger direkt access till information som tidigare bara fanns på operatörsnivå. Systemet kan också visa information från andra system – som exempelvis Ventyx eller SAP:s programvaror för underhåll och ekonomi.

3D KPI dashboard ger många olika fönster in i en fabrik. Användaren kan snabbt förflytta sig från övergripande nyckeltal (KPI) och zooma in på avdelningar/enheter för att komplettera med mer detaljerad information. Och all interaktion är touchbaserad och applikationen anpassad för både stationära LCD-skärmar och iPad.

3D KPI dashboard ersätter därför i ett system mer konventionell presentationsteknik och tidskrävande manuell informationsinsamling.

”Det här är en helt ny produkt med påtagliga fördelar. Vårt visualiseringssystem höjer samarbetsnivån hos våra kunder, ger en tydligare bild av anläggningen och ett bättre stöd för beslutsfattande”, säger Jonas Brännvall hos ABB.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Discrete Automation & Motion                               ABB Sverige
Jonas Brännvall                                                               Christine Gunnarsson, presschef
Extended Automation Product Group Manager                   Tel. 021-32 32 32
Tel: 021-34 21 71                                                             press@se.abb.com
jonas.brannvall@se.abb.com