ABB – första globala industrirobotföretag att tillverka robotar i USA

15-05-20: Start av lokal robottillverkning befäster ABB:s åtagande till nordamerikanska kunder.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att det kommer börja tillverka robotar i USA, vilket gör ABB det första globala industrirobotföretaget att fullt ut investera i en nordamerikansk robottillverkning. Företaget tillkännagav detta vid öppnandet av en ny robotfabrik vid en befintlig anläggning i Auburn Hills, Michigan, där det redan idag arbetar 500 kompetenta medarbetare. Produktionen påbörjas omgående.

Den nya fabriken är ABB:s tredje produktionsanläggning för robotar, vid sidan av Shanghai, Kina och Västerås, Sverige och ska tillverka ABB-robotar och relaterad utrustning för den nordamerikanska marknaden.

USA är ABB:s största marknad med en försäljning på 7,5 miljarder dollar. Företaget har investerat mer än 10 miljarder dollar i lokal FoU, investeringar och förvärv sedan 2010, vilket har ökat antalet medarbetare från 11 500 till 26 300. Fortsatt satsning på den nordamerikanska värdekedjan och tillverkningen utgör en betydande del av ABB:s globala tillväxtplaner och avspeglar företagets strategi ”Next Level”.

“Idag, med starten av den lokala robottillverkningen i Auburn Hills i USA, markerar och firar vi nästa steg i vårt åtagande och vår tillväxt i Nordamerika”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. “ABB är det första globala automationsföretaget som öppnar en anläggning för robottillverkning i USA. Robotar är grundläggandeför nästa nivå av nordamerikansk industriell tillväxt i en alltmer konkurrensutsatt värld. Med vårt fortsatta åtagande och investering är vårt lokala team väl positionerade för att stötta våra kunder med robotlösningar tillverkade i USA. Vår ledande teknik inom uppkopplade, samarbetande och säkra robotar kommer att bidra till en säker arbetsmiljö och kvalitet i arbetet.”

“Den nya nordamerikanska tillverkningsenheten förhöjer vårt erbjudande och vår service till robotkunder i USA, Mexiko och Kanada och gör det möjligt för oss att uppnå branschledande leveransplaner och teknisk support i Nordamerika”, säger Per Vegard Nerseth, global chef för ABB:s affärsenhet Robotics. “Expansionen är i linje med vår globala strategi, som är att upprätta en lokal närvaro på tillväxtmarknader för robotar för att erbjuda vår ledande teknik till våra kunder. Tack vare den starka nordamerikanska robotmarknaden, är jag övertygad om att vi kommer att expandera till 1000 kompetenta medarbetare inom en nära framtid.”

Portföljen av produkter från den nya fabriken kommer expandera i etapper, med målet att de flesta av ABB:s robotar och styrsystem som levereras till USA, Kanada och Mexiko kommer att tillverkas i Auburn Hills. Lokal tillverkning effektiviserar leveransprocessen och resulterar i avsevärt minskade ledtider för kunderna.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

Om ABB Robotics

ABB:s affärsområde Robotics (www.abb.com/robotics) är en ledande leverantör av industrirobotar och tillhandahåller även robotprogramvara, kringutrustning, modulära tillverkningsceller och service för tillämpningar som svetsning, hantering, montering, målning och ytbehandling, plockning, packning, palletering och maskinbetjäning. Viktiga marknader inkluderar bilindustrin, plast- och metalltillverkning, guteriindustrin, elektronikindustrin, tillverkning av verktygsmaskiner samt läkemedels- och livsmedelsindustrin. Ett tydligt fokus på lösningar hjälper tillverkare förbättra produktivitet, produktkvalitet och säkerheten i arbetsmiljön. ABB har installerat mer än 250 000 robotar världen över

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi, Sandra Wiesner