ABB – Robust ordertillväxt, höjd utdelning

“2014 var ett krävande år med utmaningar att lösa för Power Systems och en låg ingående orderstock”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB.
“Vi uppfyllde vår ambition att nå lönsamhet för helåret i Power Systems och vidtog beslutsamma åtgärder för att driva organisk tillväxt, kostnadsbesparingar och kassaflöde.”
”Våra solida framsteg med strategin Next Level sätter oss i en stark position för att hantera de globala osäkerheterna in i 2015. Vårt förslag att höja utdelningen för sjätte året i följd visar vårt åtagande att leverera långsiktigt hållbart värdeskapande.”

Sammanfattning helåret 2014

• ABB levererar 10%(1)1 i ordertillväxt till 41,5 miljarder dollar till följd av fokuserade tillväxtsatsningar

• Basorder upp 5%(1), stora order upp 50%(1), kvoten bokade order/fakturering positiv på 1,04(3)

• Power Systems (PS) och lägre ingående orderstock påverkade intäkterna, totalt 39,8 miljarder dollar

• Power Systems når nollresultat mätt i operativt EBITDA(2), jämförbara operativa EBITDA-marginaler stabila i övriga divisioner

• Sjätte året i följd med mer än 1 miljard dollar i kostnadsminskningar

• Nettovinsten 2,6 miljarder dollar, operativt resultat per aktie(3) 1,28 dollar, grundläggande resultat per aktie 1,13 dollar

• Fritt kassaflöde(3) upp 9%, konverteringsgraden upp till 110%; kassaflöde på investerat kapital(3) (CROI) 12,7%, upp 1,1 procentenheter

• Avyttringar för att renodla portföljen har inbringat mer än 1 miljard dollar i intäkter före skatt

• Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen för sjätte året i rad till 0,72 CHF per aktie

• Strategin Next Level på god väg för att accelerera hållbart värdeskapande

Sammanfattning fjärde kvartalet 2014

• Sjätte kvartalet i följd med basordertillväxt(1), totala orderingången stabil på 9,4 miljarder dollar

• Solida framsteg för vändningen av Power Systems, 2,4% i operativ EBITDA-marginal(3)

• Nettovinsten upp till 680 miljoner dollar, operativt resultat per aktie(3) 0,34 dollar, grundläggande resultat per aktie 0,30 dollar

• Kassaflöde från rörelsen speglar en jämnare kassaflödesgenerering över året

• Partnersamarbete med Hitachi inom HVDC-teknik för Japan

• Grunden lagd för Next Level: Marknadsfokuserad organisation införd, 1 000 chefer tillsatta, resultatbaserad ersättningsmodell klar
  • Peter Voser föreslagen som ny styrelseordförande

Resultat för helåret 2014

ABB fortsatte sina satsningar för att driva organisk tillväxt under 2014 och levererade en ordertillväxt(4) på 9 procent (10 procent på jämförbar basis). Orderingången var stabil eller högre i alla regioner och divisioner trots ett utmanande marknadsläge. Stora order (mer än 15 miljoner dollar) steg med 50 procent. Basorder var 4 procent högre (5 procent på jämförbar basis) och ökade under årets alla kvartal. Orderstocken steg med 5 procent och kvoten bokade order/fakturering (book-to-bill ratio) förbättrades till 1,04 jämfört med 0,93 vid slutet av 2013.

”Genom våra satsningar på organisk tillväxt och fortsatt fokuserade investeringar i innovation och försäljning har vår orderingång ökat snabbare än marknaden i en starkt volatil omvärld”, säger koncernchef Ulrich Spiesshofer. ”Detta resulterade i en starkare orderstock in i 2015. Vår kundnöjdhet mätt i NPS-poäng förbättrades återigen, till 44, vilket visar att våra kunder uppskattar de många ansträngningar vi gör för att förbättra kundservicen varje dag.”

Intäkterna och operativt EBITDA var lägre, till följd av lägre ingående orderstock och projektrelaterade kostnader i divisionen Power Systems, men ett starkt genomförande resulterade i högre kassaflöde från rörelsen för helåret. Framgångsrik implementering av Step change-programmet för att ompositionera Power Systems tillbaka till långsiktigt stabil tillväxt och lönsamhet resulterade i ett operativt EBITDA på plus minus noll för helåret för divisionen. Den operativa EBITDA-marginalen i divisionen Discrete Automation and Motion påverkades av den utspädande effekten av förvärvet av Power-One som slutfördes andra halvåret 2013. Exklusive denna effekt var den jämförbara operativa EBITDA-marginalen något högre.

”Vi uppfyllde vår ambition att leverera ett nollresultat för Power Systems för helåret”, fortsatte Spiesshofer. ”Alla övriga divisioner genererade stabila jämförbara marginaler. Vi förbättrade kassaflödet och för sjätte året i följd minskade vi kostnaderna med mer än 1 miljard dollar. Det visar att vårt fokus på kraftfullt genomförande verkligen ger utdelning.”

Nettovinsten var 2,6 miljarder dollar och grundläggande resultat per aktie uppgick till 1,13 dollar. Framgångsrika åtgärder för att förbättra rörelsekapitalet bidrog till högre kassaflöde från rörelsen och konvertering fritt kassaflöde(3) samt till en ökning av kassaflöde på investerat kapital (CROI)(3) till 12,7 procent.

Under 2014 återbetalade företaget mer än 2,8 miljarder dollar kontant till aktieägarna genom aktieåterköp och den årliga utdelningen. För 2014 har styrelsen föreslagit en höjning av utdelningen till 0,72 CHF jämfört med 0,70 CHF för 2013. Förslaget är föremål för aktieägarnas godkännande vid företagets årsstämma 30 april 2015.

Resultat för fjärde kvartalet 2014

ABB:s ordermönster i de tre främsta kundsegmenten var i stort sett oförändrat under kvartalet. Energiföretagens investeringar var fortsatt försiktiga till följd av osäkerheten kring regelverken i Europa samt lägre elkonsumtion relaterad till lägre BNP-tillväxt i de flesta andra regioner. De fortsatte dock att göra selektiva investeringar inom kraftöverföring för att koppla ihop elnät och integrera förnybara energikällor.

Efterfrågan från kunder inom industrin varierade kraftigt mellan segment och regioner. Överlag var den industriella efterfrågan stabil på både kraft- och automationslösningar för att höja produktiviteten och effektiviteten i befintliga produktionsresurser. Efterfrågan inom utvinning av olja och gas var fortsatt stark och den potentiella effekten av lägre oljepriser avspeglades inte i kvartalsresultatet. Efterfrågan inom gruvindustrin var fortsatt låg. Den under senare år starkt ökade efterfrågan på automation till fordonsindustrin bestod under 2014 till följd av nya modellanseringar i kombination med ny innovativ robotteknik och regionala expansioner.

Det fortsatta behovet av effektivare järnvägs- och sjötransporter gynnade både kraft- och automationsverksamheten under kvartalet, medan efterfrågan inom byggsektorn var blandad.

Den totala orderingången för kvartalet var stabil (upp 1 procent på jämförbar basis). Den starkare US-dollarn under fjärde kvartalet 2014, jämfört med samma kvartal i fjol, resulterade i en negativ omräkningseffekt på orderingången med 5 procent och intäkterna med 6 procent.

Basorderingången ökade för sjätte kvartalet i följd, upp 2 procent (4 procent på jämförbar basis), med stöd av tillväxtsatsningar tvärs över många verksamheter, produkter och regioner. Basorderingången steg i de två kraftdivisionerna, vilket avspeglade både positiv efterfrågan från industrikunder såväl som insatser i Power Systems för att stärka tillväxten av basorder med lägre risk och högre mervärde. Den ökade ingången av basorder kompenserade för lägre, till följd av timing, ingång av stora order, vilka stod för 11 procent av den totala orderingången under kvartalet jämfört med 14 procent under samma kvartal 2013.

Serviceorderingången stod för 18 procent av den totala orderingången.

Intäkterna minskade med 3 procent (ned 1 procent på jämförbar basis) i fjärde kvartalet. Högre jämförbara intäkter i företagets kortcykliska verksamheter, speciellt Low Voltage Products, räckte inte för att uppväga intäktsminskningar i kraftdivisionerna, vars ingående orderstockar var lägre. Serviceintäkterna ökade med 6 procent (7 procent på jämförbar basis) och uppgick till 17 procent av de totala intäkterna, upp från 16 procent för samma kvartal i fjol.

Orderstocken vid slutet av december uppgick till 25 miljarder dollar, en ökning med 5 procent i lokala valutor jämfört med slutet av samma kvartal 2013.

Ytterligare information

Pressmeddelandet samt en bildpresentation med ABB-koncernens resultat för fjärde kvartalet och helåret 2014 finns att tillgå på ABB News Center på www.abb.com/news och på Investor Relations webbplats www.abb.com/investorrelations.

ABB håller telefonkonferens för journalister idag kl. 09:30. För att delta, ring 08 5051 0031. Telefonlinjerna hålls öppna 15 minuter innan konferensen startar. Den inspelade konferensen finns tillgänglig i 24 timmar med start en timme efter konferensens slut. Ring +41 91 612 4330. Inträdeskod: 14011#.

ABB håller telefonkonferens för analytiker och investerare idag kl 14:00. För att delta, ring 08 5051 0031. Deltagare ombedes ringa 10 minuter innan konferensen startar. Den inspelade konferensen finns tillgänglig som podcast en timme efter konferensens slut och kan laddas ned från ABB:s webbplats.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

Viktigt att notera angående framåtsyftande information
Detta pressmeddelande innehåller framåtsyftande information och uttalanden såväl som andra uttalanden om framtidsutsikter för vår verksamhet, inklusive dem i avsnittet Next Level, Utsikter och Oljepris- och valutakurseffekter. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive globala ekonomiska förhållanden och ekonomiska förhållanden i de regioner och industrier som utgör viktiga marknader för ABB Ltd. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förväntar, ”bedömer”, ”räknar med”, ”mål”, ”planer”, ”troligen” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något eller alla av våra fastställda mål. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med fluktuationer i global konjunktur och globala politiska förhållanden, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, priser och tillgång på råmaterial, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av en del av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 5 februari 2015, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

(1) Förändring på jämförbar basis. Se “Supplemental Financial Information” i bilaga till det engelska pressmeddelandet.

(2) Se ”Reconciliation of operational EBITDA to Income from continuing operations before taxes” i Not 14 till Interim Consolidated Financial Statements (ej granskat).

(3) För non-GAAP measures, se “Supplemental Financial Information” i bilaga till det engelska pressmeddelandet.

(4) Ledningens diskussion kring orderingång och intäkter utgår från förändring i lokal valuta. Förändring i US-dollar finns rapporterad i respektive resultattabell.

Media Relations:
          Thomas Schmidt, Antonio Ligi