ABB: Toppinnovatör för den marina industrin 2015

ABB:s elektriska framdrivningssystem Azipod driver världens största kryssningsfartyg, isbrytarfartyg och färjor. Det senaste systemutförandet har utsetts till årets toppinnovation 2015.

2015-06-25 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tilldelats utmärkelsen ”Årets Innovation” för sitt nya elektriska framdrivningssystem Azipod D – ett viktigt bidrag som främjar modern sjöfart.

ABB, som även utsetts till Årets Framdrivningstillverkare för andra året i rad, mottog hedersbetygelserna denna vecka i samband med den renommerade branschutställningen Electric & Hybrid Marine World Expo i Amsterdam, Nederländerna.

Vinnaren utsågs av en internationell jury bestående av 38 sjöfartsjournalister, industriexperter och akademiker som uppmärksammade Azipod D:s större flexibilitet, driftsäkerhet och energieffektivitet.

”Vi är glada att vårt senaste tillskott till ABB:s portfölj av elektriska framdrivningar har valts till Årets Innovation och att elektrisk framdrivning fortsätter att växa många gånger snabbare än världens flotta”, säger Peter Terwiesch, global chef för ABB:s division Process Automation. ”Flexibiliteten och bränsleeffektiviteten i elektrisk framdrivning är en viktig möjliggörare av prestanda och konkurrenskraft inom sjöfart.”

Azipod D, den senaste medlemmen i ABB:s framdrivningsfamilj Azipod, har skapats för att öka framdrivningsalternativen inom segment som borrning till havs samt konstruktions- och stödfartyg. Sedan Azipod-systemet lanserades 1987 har det blivit förstahandsvalet för kryssningsfartyg, isbrytare, isgående lastfartyg och förläggningsfartyg.

Azipod D kräver upp till 25 procent mindre installerad kraft delvis på grund av den nya hybridkylningen som ökar elmotorns prestanda med upp till 45 procent. Framdrivningseffekten hos ABB:s Azipod D sträcker sig från 1,6 MW till 7 MW per enhet.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Reiner Schönrock
Schweiz: Tel. 41 43 317 7111